U heeft zojuist een upgrade naar de meest recente versie van Windows 10 uitgevoerd. Voordat u weer aan het werk gaat, kunt u deze checklist gebruiken. Hiermee kunt u ervoor zorgen dat uw privacy en beveiligingsinstellingen correct zijn om zo ergernissen tot een absoluut minimum te beperken.
Upgrades van volledige versies naar een Windows pc waren vroeger zeldzaam. De meeste mensen hadden maar eens in de drie tot vijf jaar te maken met een upgrade. Dat was meestal het laatste onderdeel van een proces bij het kopen van een nieuwe pc of laptop.
Wat gaan we doen
Tegenwoordig heeft Microsoft Windows 10 als Windows als een service verklaart. Nu kunt u ongeveer elke zes maanden een functie update verwachten. Het is in wezen een volledige versie upgrade, die u kunt verwachten. Ook al kunt u een functie-update of zelfs twee overslaan, u kunt niet langer dan ongeveer 18 maanden wachten.
Als u een nieuwe pc koopt en installeert, of wanneer een schone installatie van Windows 10 op oudere hardware uitvoert.
Windows 10 versie
Het proces van upgrades is aanzienlijk eenvoudiger. Na ongeveer een uur, een minuut meer of minder, afhankelijk van de hardware die u gebruikt, zou u weer aan het werk moeten zijn, waarbij de meeste apps en instellingen met succes zijn gemigreerd.
Opmerking: Alle releases van Windows 10 hebben 18 maanden service voor alle edities. Deze updates bieden beveiligings- en functie updates voor de release. Najaar releases van de Enterprise en Education edities krijgen echter 12 maanden extra service voor specifieke Windows 10 releases, in totaal 30 maanden vanaf de eerste release. Deze uitgebreide onderhoudsperiode is van toepassing op Enterprise en Education edities te beginnen met Windows 10, versie 1607.
In beide gevallen, schone installatie of upgrade; gebruik deze checklist om er zeker van te zijn dat u enkele belangrijke stappen hebt behandeld die geen deel uitmaken van Windows Setup.
Opmerking: Al deze stappen zijn getest met de update voor Windows 10 mei 2019, versie 1903. En de update voor Windows 10 oktober 2019, versie 1909.
1. Maak een herstelschijf
Natuurlijk werkt uw Windows 10 installatie nu prima. Maar als deze ooit niet goed start, zult u dankbaar zijn dat u een herstelschijf bij de hand hebt. Opstarten vanaf deze speciaal geformatteerde USB-stick geeft u toegang tot de Windows Herstelomgeving (WinRE), die u kunt gebruiken om de meest voorkomende opstartproblemen op te lossen.
U heeft een USB-stick nodig. Het moet minimaal 512 MB groot zijn voor een kale herstelschijf en minimaal 8 GB als u ook Windows-installatiebestanden wilt opnemen.
U vindt een snelkoppeling naar de Recovery Drive desktop app in Start, onder de kop Windows Systeembeheer, of gebruik de Zoek functie. In beide gevallen moet u de inloggegevens van een beheerder opgeven om de tool uit te voeren.
Typ Herstel in het zoek vak om deze snelkoppeling te zoeken. Volledige instructies voor het gebruik van dit hulpprogramma en het toevoegen van de huidige Windows 10 installatiebestanden aan de herstelschijf zijn hier: Windows 10 tip: maak een herstelschijf.
2. Beveilig uw gebruikersaccount
Als u een lokaal account gebruikt, worden uw inloggegevens lokaal opgeslagen. Er is geen andere manier om een tweede authenticatiefactor te bieden.
Wanneer u zich daarentegen aanmeldt met een Microsoft account of een Azure Active Directory account. Zoals het account dat u gebruikt voor een Office 365 Business of Enterprise abonnement. Kunt u twee factor authenticatie (2FA) instellen waarvoor externe bevestiging van een app vereist is op uw vertrouwde mobiele apparaat.
Account
Beide soorten accounts zijn gratis. Als u zich zorgen maakt over privacy, stelt u een nieuw Microsoft account in dat uitsluitend voor dit doel wordt gebruikt. Dit account koppelt u aan het @outlook.com adres en verder aan geen enkele andere service.
Twee stappen verificatie inschakelen
Om 2FA in te stellen voor een Microsoft-account, logt u in op https://account.live.com/proofs. Op die pagina worden de opties weergegeven die hier worden weergegeven. U kunt onder meer twee stappen verificatie inschakelen, een mobiele authenticator app configureren en vertrouwde apparaten beheren.
Dat is slechts een van de vele handige sneltoetsen voor het beheren van een Microsoft account.
Om de beveiligingsinstellingen voor een Azure AD-account te beheren, gaat u naar https://portal.office.com/account. U selecteert Beveiliging en privacy beheren en volgt u de koppelingen onder het kopje Aanvullende beveiligingsverificatie. Gebruik deze link om een bladwijzer voor die pagina te maken: https://account.activedirectory.windowsazure.com/Proofup.aspx.
Schakel ten slotte Windows Hello in als u over de hardware beschikt om dit te ondersteunen. De opties voor gezichtsherkenning en vingerafdrukidentificatie zijn beschikbaar onder: Instellingen> Accounts> Aanmeldingsopties.
3. Bitlocker station versleuteling inschakelen
Het versleutelen van elke schijf die persoonlijke gegevens bevat, is een cruciale voor uw beveiliging. Zonder codering kan iedereen die dat apparaat steelt, de schijf in een besturingssysteem naar keuze plaatsen en de gegevens gemakkelijk stelen. Met het coderen van uw systeem, vereist het verkrijgen van uw gegevens een coderingssleutel die vrijwel niet te kraken is.
Voor volledige BitLocker codering zijn een Trusted Platform Module of TPM chip en een zakelijke versie van Windows vereist. Op moderne draagbare pc’s met Windows 10 kunt u apparaat versleuteling inschakelen als u bent aangemeld met een Microsoft account. Deze optie beschermt de inhoud van het systeemstation, maar staat geen versleuteling van andere stations toe.
Als uw pc momenteel Windows 10 Home gebruikt, dient u mogelijk te upgraden naar Windows 10 Pro dit kan nog steeds zonder dat u upgradekosten hoeft te betalen.
4. Windows update instellen
Het goede nieuws is dat Windows 10 automatische, cumulatieve updates bevat die ervoor zorgen dat u altijd de meest recente beveiligingspatches gebruikt. Het slechte nieuws is dat die updates kunnen aankomen wanneer u ze niet verwacht. Met een kleine maar niet nul kans dat een update een app of functie die u gebruikt voor de dagelijkse productiviteit kapot maakt.
Als u liever de rest van de wereld de beveiligings- en betrouwbaarheidsupdates van elke maand laat testen voordat u de installatie goedkeurt. Dan dient u Windows 10 Pro of Enterprise gebruiken, niet de Home editie. Met die zakelijke edities kunt u updates tot 30 dagen uitstellen.
Nadat u een Windows 10-upgrade hebt voltooid, moet u eerst naar Instellingen> Bijwerken en beveiliging> Windows Update gaan en op Naar updates zoeken klikken. Installeer alle beschikbare updates, inclusief bijgewerkte stuurprogramma’s.
Vervolgens klikt u op de Windows Update-pagina in Instellingen op Gebruikerstijden wijzigen om uw normale werkuren op te geven binnen een venster van maximaal 18 uur. Wanneer u niet door updates onderbroken wilt worden.
Het volgende is afhankelijk van uw Windows 10 versie
Bij versie 1909 of eerder klikt u op Geavanceerde opties en stelt u uw uitstelperioden in voor maandelijkse kwaliteitsupdates. Houd er rekening mee dat u als beheerder moet zijn aangemeld om de hier getoonde opties te zien. Deze opties zijn niet beschikbaar als u een Windows 10 Insider preview build gebruikt.
Met versie 2004 of later zijn deze opties alleen beschikbaar door de instellingen van Groepsbeleid aan te passen. Open Local Group Policy Manager, Gpedit.msc en ga naar Computerconfiguratie> Beheersjablonen> Windowsonderdelen> Windows Update> Windows Update voor bedrijven. Schakel vervolgens een of beide van deze beleidsregels in:
Opmerking: Servicekanalen zijn niet de enige manier om groepen apparaten te scheiden wanneer updates worden gebruikt. Elk kanaal kan subsets van apparaten bevatten, waardoor het onderhoud nog verder wordt versneld. Zie Servicestrategie plannen voor Windows 10 updates voor informatie over de onderhoudsstrategie en het lopende implementatieproces voor Windows 10, inclusief de rol van servicekanalen.
- Selecteren wanneer Preview builds en onderdelenupdates wilt ontvangen. Kies het Halfjaarlijks kanaal en stel vervolgens een vertraging in van maximaal 365 dagen. Als u een versie achter wilt laten, kies dan 180 dagen. Omdat functie-updates niet langer automatisch worden geïnstalleerd, hoeft u zich geen zorgen te maken over deze instelling. Maar u zult moeten upgraden wanneer uw huidige versie het einde van de ondersteuning na 18 maanden bereikt.
- Selecteren wanneer kwaliteitsupdates worden ontvangen. U kunt kiezen voor een uitstelperiode van maximaal 30 dagen.
Advies
Aangeraden wordt om in uw agenda app een herinnering in te stellen voor elke tweede dinsdag van de maand. Dat is de dag waarop Microsoft beveiligingsupdates voor Windows vrijgeeft, ook wel Patch Dinsdag genoemd. Als u de herinnering ontvangt, kunt u ervoor kiezen om de updates handmatig te installeren of de herinnering op sluimerstand te zetten. Zodat u de taak een paar dagen later kunt uitvoeren. Automatische updates worden pas gedownload en geïnstalleerd als de uitstelperiode die u opgeeft, is verstreken.
Microsoft store
We raden u ook aan de Microsoft Store app te openen en op de drie stippen in de rechterbovenhoek te klikken. Vervolgens klikt u op Downloads en updates om beschikbare app updates te installeren. Windows 10 werkt die apps automatisch bij, maar u kunt het proces versnellen door ze handmatig aan te vinken.
5. Bekijk de privacy instellingen
Standaard verzamelt Microsoft een aanzienlijke hoeveelheid diagnostische informatie terwijl u Windows 10 gebruikt. Die informatie wordt, volgens het privacy beleid van Microsoft, uitsluitend gebruikt om uw ervaring met Windows te personaliseren. En om Microsoft te helpen een veilige en betrouwbare ervaring te bieden.
De telemetrie functie kunt u niet volledig uitschakelen, maar u kunt ervoor kiezen om slechts een beperkte hoeveelheid gegevens over uw Windows 10 gebruik te verzenden. Ga hiervoor naar: Instellingen> Privacy> Diagnostische gegevens en feedback.
Daar kunt u de instelling wijzigen onder het kopje Diagnostische gegevens van Vereiste in Optionele. Ook hier moet u als beheerder actief zijn, deze optie is standaard ingesteld op Volledig en kan niet worden gewijzigd als u een Insider preview release uitvoert.
Hier kunt u ook twee andere wijzigingen aanbrengen. Schakel de optie Op maat gemaakte ervaringen uit. Verander onder Feedbackfrequentie de instelling in Nooit. Om Microsoft te vertellen dat u liever geen feedback geeft terwijl u Windows 10 gebruikt.
6. Verbind andere accounts
Met de Microsoft-account of Azure AD referenties die u gebruikt om u aan te melden bij Windows, kunt u met dezelfde referenties verbinding maken met apps. Dat maakt het bijzonder gemakkelijk om uw e-mail en planning op te halen met de ingebouwde Mail & Agenda app.
Accounts
Als u extra accounts hebt met name Office 365 en Gmail accounts, is dit een goed moment om deze aan Windows toe te voegen. Zodat ze ook binnen apps gebruikt kunnen worden. Als u twee factor authenticatie voor die accounts moet of wilt gebruiken, kunt u dit hier één keer doen en later gedoe voorkomen. Als u bijvoorbeeld uw Office 365 account koppelt, kunt u dat account toevoegen aan Microsoft Outlook en OneDrive for Business configureren zonder dat u een wachtwoord hoeft in te voeren of een 2FA-prompt hoeft in te voeren.
Wat is twee factor authenticatie?
Inloggen met twee factor authenticatie (2FA) is een stuk veiliger en verkleint de kans dat hackers toegang krijgen tot uw accounts of gegevens. Naast uw wachtwoord gebruikt u dan een tweede middel om u te identificeren.
Hierbij kunt u denken aan:
- Met een sms via een ingesteld telefoonnummer;
- Of een app die een code genereert, zoals Google Authenticator of Microsoft Authenticator;
- Maar het kan ook met een apparaatje via usb of draadloos (NFC) of waarbij u op een knop moet drukken, zoals de Yubico Yubikey.
Een kwaadwillende kan in deze gevallen niets met uw wachtwoord(en) als hij dat in handen heeft gekregen door bijvoorbeeld een lek bij een website.
Deze extra beveiligingslaag wordt ook wel tweestaps-verficatie of tweetraps-authenticatie.
Om accounts toe te voegen, ga naar:
- Instellingen> Accounts> E-mail en accounts.
Daar klikt u op Account toevoegen. Merk op dat uw opties hier specifieke keuzes omvatten voor Office 365-, Google-, Yahoo- en I cloud-accounts.
7. Verfijn de instellingen van het actiecentrum
Een van de kenmerkende functies in Windows 10 is het Actie Centrum. Een paneel dat aan de rechterkant van het scherm verschijnt wanneer u vanaf rechts op een touchscreen naar binnen veegt of op het meldingspictogram uiterst rechts op de taakbalk klikt.
Voor een draagbare pc is aan te raden om de Quick Action knoppen onder aan het deelvenster Actiecentrum aan te passen. Verberg alle knoppen die u niet gebruikt en zorg ervoor dat de vier knoppen die u het vaakst gebruikt, beschikbaar zijn in de bovenste rij. Zodat u ze kunt openen wanneer de volledige set knoppen is samengevouwen tot één rij.
Tenslotte
Versleep deze knoppen zodat de vier die u het vaakst gebruikt in de bovenste rij staan. Ga vervolgens door de lijst met apps die u mogen onderbreken met meldingen en zet de apps uit waarvan u nooit meer wilt horen. Met de instellingen hier kunt u pop-up berichten en geluiden beheren of meldingen volledig uitschakelen.