Eind mei 2024 gaf Microsoft de nieuwste preview updates uit voor Windows 11 met buildnummers 22621.3662 en 22621.3662 (KB5037959). Kort daarna bevestigde het bedrijf dat de update problemen veroorzaakte met de taakbalk. Waardoor deze tijdelijk haperde, niet reageerde, verdween en andere vervelende dingen deed. Daarnaast zouden gebruikers fouten zien in de Logboeken, zoals ‘Naam van foutieve toepassing‘, ‘ Taskbar.View.dll ‘ en ‘Naam van module met fout‘.
Problemen na installatie van de update
Nadat u deze update hebt geïnstalleerd, kunt u problemen ondervinden bij het gebruik van de taakbalk. Mogelijk merkt u dat de taakbalk tijdelijk hapert, niet reageert, verdwijnt en automatisch weer verschijnt. Bovendien kan dit probleem worden weerspiegeld in de Logboeken met toepassingsfout ‘Gebeurtenis-ID 1000’ onder Windows-logboeken, waarbij ‘ Explorer.EXE ‘ wordt vermeld als de ‘naam van de foutieve toepassing’ en ‘ Taskbar.View.dll ‘ als de naam van de module die de fout veroorzaakt.
Het logbestand heeft ook een oplossing voor dit probleem geboden:
Dit probleem wordt opgelost met behulp van Known Issue Rollback (KIR). Houd er rekening mee dat het tot 24 uur kan duren voordat de resolutie automatisch wordt doorgegeven aan Home- en Pro-apparaten. Maar ook aan niet-beheerde zakelijke apparaten.
Als u een apparaat met Windows Home of Pro hebt of een apparaat dat niet wordt beheerd door de IT-afdeling van een organisatie. Dan moet u uw apparaat opnieuw opstarten om de oplossing te ontvangen.
IT-beheerders kunnen dit probleem oplossen door het speciale groepsbeleid hieronder te installeren en te configureren. Het speciale groepsbeleid is te vinden in Computerconfiguratie > Beheersjablonen > Known Issue Rollback.
Voor informatie over het implementeren en configureren van dit speciale groepsbeleid raadpleegt u Groepsbeleid gebruiken om een terugdraaiing van een bekend probleem te implementeren.
Al die ergernissen zijn nu verdwenen
Microsoft heeft de officiële releaseopmerkingen voor KB5037959 bijgewerkt om te verduidelijken dat taakbalkproblemen in de nieuwste niet-beveiligingsupdates nu verdwenen zijn. Het bedrijf heeft het probleem opgelost met behulp van de Known Issue Rollback techniek. Waarmee getroffen systemen op afstand kunnen worden hersteld zonder dat ze updates hoeven te verwijderen of extra patches moeten installeren. Ook hoeft u de pc niet opnieuw op te starten of andere gebruikersacties uit te voeren.
Als u in bezit bent van builds 22621.3662 of 22621.3662, hoeft u niets te doen om de oplossing toe te passen. Het kan echter tot 24 uur duren voordat de resolutie uw niet-beheerde computers bereikt. Als u de zaken wilt versnellen, start u gewoon uw systeem opnieuw op.
Wat IT-beheerders betreft, ze kunnen de kapotte taakbalk in Windows 11 KB5037959 repareren met behulp van speciaal groepsbeleid:
IT-beheerders kunnen dit probleem oplossen door het speciale groepsbeleid hieronder te installeren en te configureren. Het speciale groepsbeleid is te vinden in Computerconfiguratie > Beheersjablonen > .
Voor informatie over het implementeren en configureren van dit speciale groepsbeleid raadpleegt u Groepsbeleid gebruiken om een terugdraaiing van een bekend probleem te implementeren.
Groepsbeleid-downloads met groepsbeleidnaam:
- Downloaden voor Windows 11, versie 23H2 en 22H2 -Windows 11 22H2 KB5037853 240505_142035 Bekend probleem terugdraaien
Alle functiewijzigingen en verbeteringen in KB5037959 worden verwacht met Patch Dinsdag van juni 2024, die later vandaag zouden moeten verschijnen. Hierin zit de vaste adresbalk in Verkenner, een nieuw onderdeel Gekoppelde apparaten in de app Instellingen en de Accountmanager in het Start-menu. Ook zult u de ingebouwde QR-generator voor linksaantreffen naast andere oplossingen. Verwacht wordt dat het besturingssysteem ook voldoende beveiligingsupdates ontvangt om uw apparaten veiliger te maken.