Blijft er een fout met een blauw scherm verschijnen in uw installatie van Windows 11? In dit artikel laten we u de stappen zien om dit probleem op te lossen.
In Windows 11 verwijst het Blue Screen of Death of BSoD, net als in Windows 10, naar een fout op het scherm wanneer het systeem een specifieke bewerking niet kan doen. Hierdoor zal het apparaat zonder waarschuwing crashen.
Meestal ziet u een blauw scherm, wat ook wel een stopfout, systeemcrash of bugcheck genoemd, tijdens een upgrade, tijdens het opstarten van het systeem, of uit het niets wanneer u actief aan de slag bent met applicaties. Verder ziet u alleen een blauwe achtergrond met een trieste kaomoji en onvoldoende informatie om de reden voor het probleem te achterhalen.
Wat gaan we doen
Het probleem kan meestal worden beperkt tot een update met fouten, een apparaatstuurprogramma, compatibiliteitsproblemen met een specifieke app of een stuk hardware dat moet worden vervangen.
Dit Windows 11 artikel leidt u door verschillende stappen om de meeste problemen met een blauwe scherm in Windows 11 op te lossen.
Los zo een blauw scherm op tijdens een upgrade naar Windows 11
Een Blue Screen of Death is niet ongebruikelijk tijdens het upgraden naar Windows 11. Meestal ontstaat de fout vanwege een compatibiliteitsprobleem met een applicatie of beveiligings-software. Het kan echter ook gebeuren vanwege corruptie in de huidige installatie of beschadigde bestanden op de installatiemedia.
Als de installatiewizard teruggaat naar de vorige installatie, kan het probleem worden opgelost door niet-essentiële apps te verwijderen, niet-essentiële apparaten los te koppelen, de installatiebestanden opnieuw te downloaden of een schone installatie uit te voeren.
Verwijder problematische apps
Volg deze stappen om een applicatie te verwijderen die een blauw scherm veroorzaakt op Windows 11:
- Open de app instellingen.
- Eerst klikt u op Apps.
- Aan de rechterkant klikt u op Geïnstalleerde apps.
- Vervolgens klikt u in het gedeelte Applijst op de menuknop, met drie stippen. Kies de optie Verwijderen voor de incompatibele app.
- Tenslotte klikt u nogmaals op de knop Verwijderen.
- Ga verder met de aanwijzingen op het scherm; indien van toepassing.
Nadat u de stappen heeft voltooid, moet u mogelijk de instructies herhalen om andere niet-essentiële apps te verwijderen. Nadat u alle conflicterende applicaties heeft verwijderd, kunt u proberen door te gaan met het installatieproces.
Koppel alle niet-essentiële apparaten los
Wanneer er een hardwareprobleem wordt gedetecteerd, ziet u waarschijnlijk een blauw scherm des doods. Als gevolg van dit potentiële probleem is het een goed idee om de niet-essentiële randapparatuur los te koppelen van uw computer.
Mogelijk wilt u bijvoorbeeld externe harde schijven, printers, secundaire monitoren, telefoons en andere USB- of Bluetooth-apparaten loskoppelen.
Na de installatie kunt u de randapparatuur opnieuw aansluiten.
Als het probleem zich blijft voordoen, kan het een compatibiliteitsprobleem zijn.
Het bijwerken van het apparaatstuurprogramma naar de nieuwste versie kan het probleem oplossen. Als de computer echter al over het meest recente stuurprogramma beschikt, kan het probleem te maken hebben met de nieuwe versie van Windows 11, of is de hardware per ongeluk beschadigd en moet deze worden vervangen.
Microsoft vermeldt alle bekende problemen voor de verschillende versies van Windows op de gezondheidsdashboardpagina (Engels).
Download de installatiebestanden opnieuw
Als u de upgradeoptie via de Windows Update-instellingen probeert te gebruiken en u een blauw scherm ziet, kan het zijn dat een of meer bestanden beschadigd zijn. In dit geval kunt u de bestanden wissen en proberen de installatiebestanden nog een keer opnieuw te downloaden.
Volg deze stappen om de installatiebestanden van Windows 11 opnieuw te wissen en te downloaden:
- Open de app instellingen.
- Eerst klkt u op Systeem.
- Aan de rechterkant klikt u op Opslag.
- Hierna klikt u op Tijdelijke bestanden.
- Wis de standaardopties.
- Vink de optie Tijdelijke Windows-installatiebestanden aan.
- Hierna klikt u op de knop Bestanden verwijderen.
Nadat u de stappen heeft voltooid, klikt u op de knop Controleren op updates om de installatiebestanden opnieuw te downloaden in de instellingen van Windows Update.
Als het probleem zich blijft voordoen, moet u mogelijk de Installatieassistent gebruiken om een interne upgrade uit te voeren.
Controleer upgradelogboeken
Microsoft’s SetupDiag is een hulpmiddel voor beheerders dat kan helpen bij het oplossen van problemen en het vaststellen waarom een installatie is mislukt. Deze informatie kan van cruciaal belang zijn voor het oplossen van het probleem.
Om vast te stellen waarom de upgrade niet kon worden toegepast op het hulpprogramma SetupDiag, gebruikt u deze stappen:
- Open de SetupDiag pagina.
- Eerst klikt u op de knop Download SetupDiag om het installatieprogramma op uw computer op te slaan.
- Vervolgens klikt u met de rechtermuisknop op SetupDiag.exe. Gebruik de optie Als administrator uitvoeren.
- Opnieuw klikt u met de rechtermuisknop op het bestand SetupDiagResults.log. Nu kiest u de optie Openen.
Nadat u de stappen heeft voltooid, opent de app het logbestand ter beoordeling met de standaardteksteditor.
Als er een fout is geregistreerd en het een bekend probleem is, moet het logboek details hebben over het oplossen ervan. Als het bestand geen details bevat, vindt u mogelijk een link met de foutcode die u kunt gebruiken om het probleem te onderzoeken en op te lossen.
Installeer opnieuw vanaf Windows Update
Voordat u het schone installatieproces doorloopt, heeft Windows 11 een functie waarmee u het besturingssysteem opnieuw kunt installeren zonder uw bestanden, apps en instellingen te verliezen.
De functie maakt gebruik van de “Windows Update”-instellingen om de huidige versie van het besturingssysteem eenvoudig te downloaden en opnieuw te installeren om problemen op te lossen die mogelijk ook het Blue Screen of Death veroorzaken.
Volg deze stappen om Windows 11 opnieuw te installeren:
- Open de app instellingen.
- Eerst klikt u op Systeem.
- Aan de rechterkant klikt u op de Systeemherstel.
- Klik op de knop Nu opnieuw installeren .
- Vink de optie Mijn pc 15 minuten na installatie automatisch opnieuw opstarten aan.
- Tenslotte klikt u op OK.
Nadat u de stappen hebt voltooid, zal de functie het besturingssysteem opnieuw installeren, waardoor het probleem dat de BoSD veroorzaakt, wordt opgelost. Deze optie is beschikbaar na installatie van de Windows 11 Moment 5.
Schone installatie
Als u problemen, zoals blauwe schermen, wilt voorkomen, kunt u het beste upgraden naar een nieuwe versie van Windows 11.
Dat doet u door een schone installatie uit te voeren, omdat dit proces alles zal verwijderen en een nieuwe kopie van het systeem zal instellen. Wat ook kan helpen om andere problemen op te lossen en de prestaties te verbeteren.