U kunt een account tijdelijk uitschakelen in plaats van verwijderen. In dit Windows 11 artikel laten we u zien hoe u deze taak met succes kunt volbrengen.

In Windows 11 kunt u snel meerdere accounts maken om een ​​computer met meerdere gebruikers te delen. Wanneer u echter een account niet meer nodig heeft, of de toegang tot een gebruiker moet beperken, is het mogelijk om een ​​account uit te schakelen. Dit doet u in plaats van het verwijderen van een account om de instellingen en bestanden te behouden voor wanneer u de toegang moet herstellen.

Wat gaan we doen

Windows 11 bevat tenminste vier manieren om een ​​account uit te schakelen. Wij bespreken het uitschakelen van een account met behulp van: Computerbeheer, Instellingen, Opdrachtprompt en PowerShell. Zodra het account is uitgeschakeld, zal het systeem de toegang intrekken, het account wordt verwijdert uit het gebruikersmenu in het menu Start en het inlogscherm.

In dit Windows 11 artikel leiden we u door de stappen om een ​​account uit te schakelen zonder het te verwijderen of de bestanden te verwijderen.

  • Een account uitschakelen met Computerbeheer
  • Met Instellingen een account uitschakelen
  • Uitschakelen van een account met de opdrachtprompt
  • Account uitschakelen met PowerShell

Een account uitschakelen met Computerbeheer

Gebruik deze stappen om accounts op Windows 11 uit te schakelen zonder ze te verwijderen:

  • Open Menu Start Start.Computerbeheer
  • Zoek naar Computerbeheer en klik op het bovenste resultaat om de app te openen.
  • Navigeer door het volgende pad:
Computerbeheer > Systeemwerkset > Lokale gebruikers en groepen > Gebruikers
  • Met de rechtermuisknop klikt u op de gebruiker en selecteer de optie Eigenschappen.
  • Vervolgens klikt u op het tabblad Algemeen.
  • Controleer de optie Account is uitgeschakeld.
  • Hierna klikt u op de knop Toepassen.
  • Tenslotte klikt u op de knop OK.

Nadat u de stappen heeft voltooid, kan de gebruiker zich niet meer aanmelden. Het account blijft echter beschikbaar in het systeem totdat het wordt verwijderd.

Account inschakelen met Computerbeheer

Gebruik deze stappen om een ​​account bij Computerbeheer in te schakelen:

  1. Open Menu Start Start.Computerbeheer
  2. Zoek naar Computerbeheer en klik op het bovenste resultaat om de app te openen.
  3. Navigeer door het volgende pad:
Computerbeheer >Systeemwerkset >Lokale gebruikers en groepen >Gebruikers
  • Met de rechtermuisknop klikt u op de gebruiker en selecteer de optie Eigenschappen.
  • Vervolgens klikt u op het tabblad Algemeen.
  • Controleer de optie Account is uitgeschakeld.
  • Hierna klikt u op de knop Toepassen.
  • Tenslotte klikt u op de knop OK.

Nadat u de stappen hebt voltooid, kan de gebruiker zich aanmelden en toegang krijgen tot het Windows 11 account.

Met Instellingen een account uitschakelen

In de Instellingen app kun je alleen de accounts van gezinsleden uitschakelen. U kunt Microsoft-accounts of lokale accounts niet uitschakelen.

Gebruik deze stappen om een account van een ​​gezinslid uit te schakelen met Instellingen:

  1. Open Instellingen Instellingen_Icon.
  2. Eerst klikt u op Accounts.
  3. Aan de rechtse kant klikt u op de pagina Gezin en andere gebruikers.
  • Selecteer in het gedeelte Uw familie het account en klik op de knop Aanmelden blokkeren.
  • Tenslotte klikt u op de knop Aanmelden blokkeren.

Nadat u de stappen heeft voltooid, hoeft het gezinslid niet meer in te loggen en is het account ook niet zichtbaar op het inlogscherm.

Account inschakelen met Instellingen

Gebruik deze stappen om een ​​gezinsaccount in te schakelen met Instellingen:

  1. Open Instellingen Instellingen_Icon.
  2. Eerst klikt u op Accounts.
  3. Aan de rechtse kant klikt u op de pagina Gezin en andere gebruikers.
  • Selecteer in het gedeelte Uw familie het account en klik op de knop Aanmelden toestaan.

Nadat u de stappen heeft voltooid, verschijnt het account opnieuw op het inlogscherm, zodat de gebruikers normaal kunnen inloggen.

Uitschakelen van een account met de opdrachtprompt

Gebruik deze stappen om een ​​lokaal account of Microsoft-account met opdrachten op Windows 11 uit te schakelen:

  1. Open Menu Start Start.Prompt
  2. Zoek naar Opdrachtprompt, klik met de rechtermuisknop op het bovenste resultaat. Selecteer de optie Uitvoeren als Administrator.
  3. Typ de volgende opdracht om de beschikbare accounts te bekijken en druk op Enter:
net user
  • Typ de volgende opdracht om het Windows 11-account uit te schakelen en druk op Enter :
net user ACCOUNT-NAAM /active:no

Vervang in de opdracht ACCOUNT-NAAM door de naam van het account dat u wilt uitschakelen.

In dit voorbeeld wordt het Softw account op Windows 11 uitgeschakeld.

net user Softw /active:no

Nadat u de stappen heeft voltooid, wordt het account gedeactiveerd en is het niet zichtbaar op het inlogscherm. Het account en de gegevens blijven echter in Windows 11.

Account inschakelen met opdrachtprompt

Gebruik deze stappen om een ​​account met de opdrachtprompt in te schakelen:

  1. Open Menu Start Start.Prompt
  2. Zoek naar Opdrachtprompt, klik met de rechtermuisknop op het bovenste resultaat. Selecteer de optie Uitvoeren als Administrator.
  3. Typ de volgende opdracht om de beschikbare accounts te bekijken en druk op Enter:
net user ACCOUNT-NAAM /active:yes

Vervang in de opdracht “ACCOUNT-NAAM” door de naam van het account om in te schakelen.

In dit voorbeeld wordt het Softw account op Windows 11 ingeschakeld.

net user Softw /active:yes

Nadat u de stappen hebt voltooid, wordt het Windows 11-account ingeschakeld en heeft de gebruiker opnieuw toegang tot het bureaublad en zijn bestanden.

Account uitschakelen met PowerShell

Gebruik deze stappen om een ​​Windows 11 account met PowerShell opdrachten uit te schakelen:

  1. Open Menu Start Start.Powershell
  2. Zoek naar PowerShell, klik met de rechtermuisknop op het bovenste resultaat. Selecteer de optie Als administrator uitvoeren.
  3. Typ de volgende opdracht om de beschikbare accounts te bekijken en druk op Enter:
Get-LocalUser
  • Hierna typt u de volgende opdracht om het Windows 11 account uit te schakelen en druk op Enter:
Disable-LocalUser -Name ACCOUNT-NAAM

Vervang in de opdracht ACCOUNT-NAAM door de naam van het account dat u wilt uitschakelen.

In dit voorbeeld wordt het Softw account op Windows 11 uitgeschakeld.

Disable-LocalUser -Name Softw

Nadat u de stappen hebt voltooid, schakelt de PowerShell opdracht het account uit, maar het account en de bestanden worden niet van het systeem verwijderd.

Account inschakelen met PowerShell

Gebruik deze stappen om een ​​account bij PowerShell op Windows 11 in te schakelen:

  1. Open Menu Start Start.Powershell
  2. Zoek naar PowerShell, klik met de rechtermuisknop op het bovenste resultaat. Selecteer de optie Als administrator uitvoeren.
  3. Typ de volgende opdracht om de beschikbare accounts te bekijken en druk op Enter:
Enable-LocalUser -Name ACCOUNT-NAAM

Vervang in de opdracht ACCOUNT-NAAM door de naam van het account om in te schakelen.

In dit voorbeeld wordt het “admin_demo”-account op Windows 11 ingeschakeld.

Enable-LocalUser -Name Softw

Nadat u de stappen hebt voltooid, wordt het account weer ingeschakeld op het systeem