Microsoft is een van de oprichters van de Coalitie voor Content Herkomst en Authenticiteit, die tot doel heeft desinformatie met technologie te bestrijden.

Microsoft in De Coalitie Tegen Nepnieuws

Wat u moet weten

  • Microsoft sloot zich aan bij verschillende grote organisaties bij de oprichting van de Coalitie voor Content Herkomst en Authenticiteit.
  • De coalitie heeft tot doel te strijden tegen “desinformatie, desinformatie en fraude met online inhoud”.
  • Adobe, Arm, de BBC, Intel en Truepic zijn ook de oprichters van de coalitie.

Microsoft en verschillende grote technologie en mediaorganisaties zullen samenwerken om nepnieuws en desinformatie te bestrijden. Microsoft kondigde de vorming aan van de Coalitie voor Content Herkomst en Authenticiteit (C2PA). Daar meer voegt Microsoft zich bij Adobe, Arm, de BBC, Intel en Truepic als de oprichters van de coalitie.

Meer dan nepnieuws

Desinformatie gaat niet alleen over mensen die valse beweringen schrijven of zeggen. In de wereld van vandaag kunnen mensen afbeeldingen dokteren, documenten vervalsen en zelfs valse inhoud creëren. De C2PA zal werken om specificaties voor inhoud op te stellen waarmee mensen de oorsprong van afbeeldingen, video’s, documenten en audio kunnen traceren.

Op dit moment maakt een nepvideo van de Mars Perseverance-rover zijn rondjes op het web. De video werd op 20 februari 2020 17,1 miljoen keer bekeken, hoewel de originele video inmiddels is verwijderd. Zoals bij de meeste nep nieuws het geval is, hebben mensen het ergens anders gedeeld, ook al is het origineel verdwenen.

In de blogpost van Microsoft wordt uitgelegd hoe de organisaties zullen samenwerken om desinformatie te bestrijden:

C2PA-lidorganisaties zullen samenwerken om specificaties voor de herkomst van inhoud te ontwikkelen voor gangbare activatypen en formaten. Zodat uitgevers, makers en consumenten de oorsprong en evolutie van een stuk media kunnen traceren, inclusief afbeeldingen, video’s, audio en documenten. 

Deze technische specificaties omvatten het definiëren van welke informatie bij elk type activum hoort. Hoe die informatie wordt gepresenteerd en opgeslagen en hoe bewijs van manipulatie kan worden geïdentificeerd.

De C2PA gebruikt een open standaard die door elk online platform kan worden gebruikt.

Verificatie van nieuws

Verschillende organisaties binnen de C2PA hebben al stappen gezet in de poging om inhoud te verifiëren. Adobe leidt het Content Authenticity Initiative en Microsoft en de BBC leiden Project Origin. De C2PA brengt die technologieën onder één entiteit. Truepic creëerde ook native integratie van hardware matige foto-opnametechnologie, waarop de C2PA zal voortbouwen.

Microsoft deelde een verklaring over de coalitie:

Er is een cruciale behoefte om het wijdverbreide bedrog in online inhoud aan te pakken. Aangewakkerd door de vooruitgang in AI en grafische afbeeldingen en snelle verspreiding via internet. 

Onze plicht als onderzoekers en technologen is om technische en socio-technische benaderingen te creëren en te verfijnen voor deze grote uitdaging van onze tijd. We zijn enthousiast over methoden om de oorsprong en herkomst van online inhoud te certificeren. Het is een eer om samen te werken met Adobe, BBC en andere C2PA-leden om dit cruciale werk naar de volgende stap te tillen.

Truepic weerspiegelt soortgelijke gevoelens:

Truepic is gebaseerd op het principe dat op herkomst gebaseerde media-authenticiteit de enige haalbare, schaalbare lange termijn oplossing is om het vertrouwen te herstellen in wat we online zien. Wij zijn ervan overtuigd dat adoptie in het hele ecosysteem door middel van een open standaard cruciaal is voor de gezondheid van internet op de lange termijn. De C2PA zal de distributie van digitale inhoud met hoge integriteit op schaal stroomlijnen, een essentiële stap in het herstellen van het gedeelde realiteitsbesef van de samenleving.

De BBC en Adobe deelden ook berichten in dezelfde lijn, binnen de aankondiging van de coalitie.