Microsoft waarschuwt dat u mogelijk niet op uw bureaublad kunt komen

Ondervind u problemen sinds het bijwerken van Windows 11 met de nieuwste cumulatieve updates? Dan bent u niet de enige. Ook al staat Windows 11 versie 22H2 klaar, zij is nog steeds in actieve ontwikkeling. In vergelijking met versie 21H2, kunt nog steeds problemen in Windows ondervinden.

Laatste Update Windows 11 Hindert Login

Op dit moment zijn de meeste problemen met Windows 11 versie 21H2 opgelost. Maar een paar problemen verschijnen nog steeds in cumulatieve updates. Windows 11 KB5016691, is de meest recente update. Deze kan het inloggen op het bureaublad verbreken. Het kan daarmee voorkomen dat gebruikers toegang krijgen tot hun apparaten.

Microsoft account is van invloed

In een nieuwe update van het ondersteuningsdocument bevestigd Microsoft de aanmeld problemen. De aanmeldingen die afhankelijk zijn van een Microsoft-account, zijn de accounts waar de aanmeldingsproblemen worden ondervonden. Deze fout is van invloed op apparaten waaraan een nieuw Microsoft-account is toegevoegd. Gebruikers kunnen zich korte tijd niet aanmelden. Dit gebeurt meestal wanneer u het systeem opnieuw opstart of uitlogt.

Deze fout is alleen van invloed op apparaten met Microsoft-accounts voor persoonlijk of gebruik van een bedrijf. Het heeft geen gevolgen voor bedrijven die AD domeinaccounts of Azure AD accounts gebruiken.

Om aanmeldingsproblemen op te lossen, dient u een paar minuten te wachten. Wanneer de machine inactief is verschijnt het vergrendelscherm. Dat is het moment dat u zich zou moeten kunnen aanmelden zoals verwacht.

Voor door een bedrijf beheerde apparaten waarop een getroffen update is geïnstalleerd en dit probleem is opgetreden. Kan dit probleem worden opgelost door een speciaal groepsbeleid te installeren en te configureren. Het speciale groepsbeleid is te vinden in:

Computerconfiguratie -> Beheersjablonen -> KB5016691 220722_051525 Known Issue Rollback -> Windows 11 (oorspronkelijke release)

Microsoft is ook begonnen met het uitrollen van een noodupdate. Hiermee wil het bedrijf deze inlogproblemen in Windows 11 oplossen. Het kan tot 24 uur duren voordat de update aan de serverzijde automatisch naar consumentenapparaten wordt gestuurd. U kunt ook uw systeem meerdere keren opnieuw opstarten. Hierdoor wordt de noodupdate snel toe gepast.

Een ander bekend probleem is van invloed op XPS Viewer. Waarbij de app geen XML Papier Specificatie (XPS) documenten kan openen. Dat gebeurt in sommige niet Engelse talen. Dit zijn onder meer Japanse en Chinese tekencoderingen. Microsoft zegt dat het probleem merkbaar is in zowel XML Papier Specificatie (XPS) als Open XML Papier Specificatie (OXPS) bestanden.

Het heeft echter geen invloed op de meeste thuisgebruikers. Omdat de functie zelf standaard langer is geïnstalleerd.