Problemen printer opgelost in Windows 11 | SoftwareGeek.nl

Microsoft is er eindelijk in geslaagd de grote printerproblemen in Windows 11 op te lossen. Door deze problemen was het vrijwel onmogelijk te upgraden naar Windows 11 22H2.

Problemen printer opgelost in Windows 11

Ten minste, als er geen nieuwe problemen bij komen. In een geüpdatete tijdlijn geeft Microsoft aan dat:

Elke printer die nog steeds last heeft van dit probleem, nu automatisch zou moeten worden opgelost tijdens de upgrade naar Windows 11 22H2.


Wat u moet weten

  • Microsoft had in oktober 2022 meerdere problemen bevestigd waardoor Windows 11 pc’s geen printers konden installeren.
  • Er deden zich problemen voor wanneer werd geprobeerd printers te installeren via HTTP-verbindingen of via Internet Printing Protocol.
  • Microsoft heeft de problemen onderzocht en een oplossingen gevonden die in een Windows 11 update oplossingen zal bieden.

Sommige pc’s met Windows 11 ondervinden problemen bij het installeren van printers. Microsoft heeft twee problemen bevestigd met betrekking tot het installeren van printers op systemen met Windows 11. Een van de problemen zorgt ervoor dat de installatie van de printer mislukt wanneer apparaten verbinding proberen te maken met printers via HTTP verbindingen. Het andere probleem verschijnt wanneer u printers probeert te installeren via het Internet Printing Protocol. Beide problemen zorgen er alleen in sommige gevallen voor dat installaties mislukken.


Microsoft heeft nu een probleem gevonden wanneer een geïnstalleerde printer Microsoft IPP Class Driver of Universal Print Class Driver gebruikt. Windows heeft verbinding met de printer nodig om alle functies van de printer te kunnen identificeren. Zonder connectiviteit is de printer ingesteld met standaardinstellingen.

In sommige scenario’s worden de instellingen mogelijk niet bijgewerkt zodra de verbinding met de printer is hersteld. U kunt last hebben van dit probleem als uw printer geen printer specifieke functies kan gebruiken. Zoals: kleur, dubbelzijdig/duplex afdrukken, instellingen voor papierformaat of -type, of resoluties hoger dan 300×300dpi. Momenteel zullen geïnstalleerde printers in deze status dit probleem voortzetten wanneer ze worden geüpgraded naar Windows 11, versie 22H2. 

Oplossingen

Om uw upgrade-ervaring te waarborgen, heeft Microsoft een compatibiliteitsstop toegepast op Windows apparaten met printers die gebruikmaken van Microsoft IPP Class Driver of Universal Print Class Driver. Hierdoor zal Windows 11, versie 22H2 niet wordt aangeboden. Als uw organisatie Update Compliance gebruikt, is de beveiligings-ID 41332279. 

Tijdelijke oplossing: Wanneer u een getroffen geïnstalleerde printer heeft, kunt u de onderstaande tijdelijke oplossingen gebruiken of wachten tot uw apparaat automatisch wordt beperkt. Er is een probleemoplosser uitgebracht die dit probleem automatisch downloadt en op de getroffen apparaten oplost. Door uw apparaat opnieuw op te starten en te controleren op updates, kan de probleemoplosser mogelijk sneller worden toegepast. Voor meer informatie zie: Uw apparaat soepel laten werken met aanbevolen probleemoplossing.

Om uw Windows apparaat te laten upgraden naar Windows 11, versie 22H2, kunt u alle printers verwijderen en opnieuw installeren met behulp van Microsoft IPP Class Driver of Universal Print Class Driver die u hebt geïnstalleerd. Nadat u alle getroffen geïnstalleerde printers hebt verwijderd, zou u moeten kunnen upgraden naar Windows 11, versie 22H2. Zie Printerstuurprogramma’s downloaden in Windows voor instructies over het verwijderen en opnieuw installeren van printers.

Houd er rekening mee dat het tot 48 uur kan duren voordat de upgrade naar Windows 11 22H2 wordt aangeboden. Door uw apparaat opnieuw op te starten en te controleren op updates, kan het sneller worden aangeboden. 

Oplossing:  Dit probleem is opgelost en de upgrade stop is verwijderd vanaf 10 november 2022. Houd er rekening mee dat als er geen andere beveiligingsmaatregelen van invloed zijn op uw apparaat, het tot 48 uur kan duren voordat de update naar Windows 11, versie 22H2 wordt aangeboden. 

Belangrijke aantekeningen:

  • 10 november: Elke printer die nog steeds last heeft van dit probleem, zou nu automatisch moeten worden opgelost tijdens de upgrade naar Windows 11 22H2.
  • 21 oktober: Er is een probleemoplosser uitgebracht die dit probleem automatisch downloadt en oplost op getroffen apparaten met Windows 11 22H2. Zodra het probleem met de geïnstalleerde printer is opgelost, moet de beveiliging worden verwijderd. Hierna zou u moeten kunnen upgraden naar Windows 11 22H2. Houd er rekening mee dat als er geen andere beveiligingen zijn die van invloed zijn op uw apparaat, het tot 48 uur kan duren voordat de upgrade naar Windows 11 wordt aangeboden. Door uw apparaat opnieuw op te starten en te controleren op updates, kan de probleemoplosser mogelijk sneller worden toegepast. Zie voor meer informatie Uw apparaat soepel laten werken met aanbevolen probleemoplossing.
  • 7 oktober: Deze upgrade stop is geüpdatet om alleen Windows-apparaten te beschermen met printers die gebruikmaken van Microsoft IPP Class Driver of Universal Print Class Driver die momenteel alleen standaardinstellingen toestaan. Houd er rekening mee dat als er geen andere beveiligingen zijn die van invloed zijn op uw apparaat, het tot 48 uur kan duren voordat de upgrade naar Windows 11 wordt aangeboden. Door uw apparaat opnieuw op te starten en te controleren op updates, kan het sneller worden aangeboden.

Bron: Microsoft