Met de release van de nieuwe DirectX 12 API is er eindelijk een kans voor Windows 11 ontwikkelaars om DirectX 12 mogelijkheden voor videoverwerking en codering te testen.

Als onderdeel van DirectX 12 werkt Microsoft aan een nieuwe videocodering API voor Windows 11 apps. De API, die nu als preview beschikbaar is voor Windows ontwikkelaars, zal de videocodering enorm kunnen versnellen. Apps van derden, zoals Adobe, zullen in staat zijn om te voldoen aan de moderne normen van DirectX 12.

In de veranderingen logboek bevestigd Microsoft dat de nieuwe DirectX 12 API, in Windows 11, GPU versnelling zullen bieden voor verschillende video apps met behulp van video decodering, videoverwerking en bewegingsschatting. Eenmaal geïmplementeerd, kunnen apps van derden videocodering uitvoeren met GPU versnelde video engines.

Bevat ondersteuning voor D3D12 Video Encode en preview ondersteuning voor D3D12 Enhanced Barriers. Aangezien dit een Preview SDK release is, moet de ontwikkelaars modus worden ingeschakeld voor het gebruik ervan.

Zo verklaarde Microsoft in de veranderingen logboek van de DirectX 12 preview update.

Het raamwerk van de nieuwe API is wel ingewikkeld, maar Microsoft-documentatie suggereert dat de DirectX 12 principes en stijl, referentieframes volledig door de API zullen worden gevolgd en beheerd. Hierdoor zouden Windows 11 apps volledige controle hebben over de DPB grootte.

De API zal de brute kracht van GPU’s gebruiken. Microsoft zegt ook dat videobewerkingstaken in Windows 11 efficiënter en sneller zullen zijn dan in Windows 10.

Videoverwerking

Direct3D 12 video API’s hebben een gestroomlijnde benadering van videoverwerking, waardoor functies van Direct3D 11 die niet veel werden gebruikt, worden geëlimineerd. De capaciteitscontroles worden verwijderd voor functies die op alle apparaten verplicht zijn. Het opsommingsproces voor videoverwerking wordt geëlimineerd. 

Roep in plaats daarvan ID3D12VideoDevice::CheckFeatureSupport aan waarmee een app de mogelijkheden van de videoprocessor kan identificeren. De gewenste video, interlace, stereoformaten en snelheden worden als input aan CheckFeatureSupport geleverd.

De verbeterde videocodering van de API maakt DirectX12 mogelijk voor populaire codecs, waaronder H264 en HEVC. Deze codecs worden gebruikt in video editors zoals Adobe Premiere en Filmora.

Video Encode API ondersteunde platforms in Windows 11

De meeste moderne grafische kaarten worden ondersteund. Dit omvat GPU’s en processors van AMD, Intel en NVIDIA. Als u een AMD-apparaat hebt, heeft u Radeon RX 5000-serie, Ryzen 2XXX serie of hoger nodig om de verbeterde videocoderingsfunctie van Windows 11 te ondersteunen. Als u Intel hardware hebt, heeft u Tiger Lake, Ice Lake en Alder Lake GPU’s nodig.

Degenen met NVIDIA graphics hebben GeForce GTX 10xx, GeForce RTX 20xx en hoger nodig. Daarnaast biedt Microsoft ook ondersteuning voor NVIDIA Quadro RTX en NVIDIA RTX.

De ondersteuning zal per platform verschillen; in Windows 11 zijn nieuwere stuurprogramma’s en ondersteunde apps vereist.