| Softwaregeek

Microsoft heeft opnieuw te maken met een buggy “Patch Dinsdag” -update nadat Windows 10-gebruikers begonnen te klagen over ontbrekende desktopbestanden. De eerste bug rapporten kwamen vorige week naar boven, met gebruikers die meldden dat hun desktopbestanden verdwenen waren, of dat de lay-out van het Startmenu en de bureaublad achtergrond opnieuw waren ingesteld op standaard na het installeren van de Patch Dinsdag van deze maand voor Windows 10 versie 1909 of 1903.

Het probleem wordt blijkbaar veroorzaakt door een fout tijdens het updateproces, waardoor een tijdelijk profiel wordt gemaakt op de Windows 10 pc’s die geen persoonlijke bureaublad bestanden of snelkoppelingen in het Start-menu hebben. Het ondersteuningsteam van Microsoft heeft nu bevestigd dat het probleem nu wordt onderzocht voor een oplossing:

“Microsoft is zich bewust van dit bekende probleem en onze technici werken er hard aan om er een oplossing voor te vinden,”

zo verklaarde een staflid.

Het ondersteuningsteam van Microsoft zegt dat ze het probleem op de getroffen pc’s konden oplossen door een nieuw gebruikersaccount aan te maken en de gegevens handmatig over te zetten van het tijdelijke gebruikersprofiel naar een nieuwe.

“We maken een nieuwe lokale accountgebruiker en dragen vervolgens de persoonlijke bestanden over van het tijdelijke account naar het nieuwe account. Daarna kunnen we gewoon het tijdelijke account verwijderen”.

Zei een Microsoft-medewerker.

Het is nog steeds onduidelijk of deze bug momenteel veel Windows 10 gebruikers treft die op Patch Dinsdag van deze maand de update hebben geïnstalleerd, maar het is echt jammer om Microsoft opnieuw in hete wateren te zien belanden vanwege problematische Windows 10 updates. Het bedrijf kan deze fout mogelijk vermijden door beter gebruik te maken van Windows Insiders op de Release Preview ring, die eerder heeft bijgedragen aan het melden van ernstige problemen in Windows 10-updates.

Als de februari-update problemen oplevert, kunt u deze altijd verwijderen en de updates een week of maand onderbreken.

Ga als volgt te werk om KB4532693 te verwijderen:

Wanneer u problemen ondervind kunt u met behulp van onderstaande stappen de update(s) verwijderen.

  1. Druk op de Windows-toets + I om de app Instellingen te openen. Update & Beveiliging en vervolgens op Windows Update.
  2. Klik op de knop ‘Updategeschiedenis weergeven’ en vervolgens op ‘Updates verwijderen’.
  3. U kunt nu de update selecteren die u wilt verwijderen en op de knop ‘Verwijderen’ klikken.
| Softwaregeek

Als u uw pc niet kunt opstarten in Windows, moet u opstarten in de veilige modus door de Shift-toets ingedrukt te houden tijdens het opnieuw opstarten of de F8-toets te stampen. Met een van deze trucs komt u op een scherm voor probleemoplossing.

  • Klik op de optie “Problemen oplossen”.
  • Klik op “Geavanceerde opties”.
| Softwaregeek
  • Klik op de Opstartinstellingen ”optie en selecteer opnieuw opstarten om in veilige modus op te starten.

Nadat u in de veilige modus bent gekomen, kunt u naar de app Instellingen gaan en de patch verwijderen.

Als de veilige modus het probleem niet lijkt op te lossen, moet u Systeemherstel gebruiken om dingen weer in een werkende staat te brengen.

Op 11 februari heeft Microsoft ook nog een buggy-update ‘KB4524244’ verzonden en deze is sindsdien verwijderd nadat gebruikers verschillende bugs hadden gemeld.

Bent u door deze bug getroffen en zo ja, gaat u voorzichtiger te werk met betrekking tot de maandelijkse updates van Microsoft? 

Pin It on Pinterest