| Softwaregeek

Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft onlangs een uitspraak gedaan die websites aansprakelijk zou kunnen stellen voor privacyschendingen die voortvloeien uit gegevens die naar Facebook worden verzonden.

Om het principe in bredere zin uit te trekken, stelt de uitspraak dat, aangezien de Like-knoppen van Facebook automatisch privé-gegevens terugsturen naar de privacy-gigant, de website die deze knoppen host ervoor moet zorgen dat deze de volledige toestemming van zijn gebruikers heeft.

Volgens de EU:

Inbedding van de Facebook ‘Vind ik leuk’-knop door Fashion ID op zijn website stelt hem in staat om de publiciteit voor zijn goederen te optimaliseren door ze zichtbaarder te maken op het sociale netwerk van Facebook wanneer een bezoeker van zijn website op die knop klikt. De reden waarom Fashion ID lijkt te hebben ingestemd, althans impliciet, met het verzamelen en bekendmaken van de persoonlijke gegevens van bezoekers aan haar website door een dergelijke knop op haar website in te sluiten, is om te profiteren van dat commerciële voordeel. Deze verwerkingen lijken dus te worden uitgevoerd in het economische belang van zowel Fashion ID als Facebook Ireland, voor wie het feit dat het die gegevens voor eigen commerciële doeleinden kan gebruiken de tegenprestatie vormt voor Fashion ID. De rechtbank maakt duidelijk dat de exploitant van een website zoals Fashion ID, als (mede) verwerkingsverantwoordelijke, met betrekking tot bepaalde operaties waarbij de gegevens van bezoekers van zijn website worden verwerkt, zoals het verzamelen van die gegevens en de verzending ervan naar Facebook. Ierland moet bij het verzamelen van die informatie bepaalde informatie aan die bezoekers verstrekken, zoals bijvoorbeeld de identiteit en de doeleinden van de verwerking.

Het is niet 100% duidelijk wat de onmiddellijke implicaties hiervan zouden zijn, maar het impliceert dat sites toestemming moeten vragen aan gebruikers om hun gegevens te delen met Facebook, naast de andere cookie- en / of GDPR-toestemmingsformulieren die ze moeten ondertekenen. Dit zou een iets beter geïnformeerde keuze bieden aan consumenten die misschien helemaal niet willen dat hun gegevens naar de internetgigant gaan.

Pin It on Pinterest