Google neemt veel kritiek op zich om de voorgestelde afschaffing van een reeks webRequest API’s voor extensies die zich specifiek bezighouden met de manier waarop externe partijen gebruikmaken van ad-blokkering.

Hoewel het de laatste tijd bijna lijkt om Google te belachelijk te maken en te spotten met sommige van de schijnbaar anti-consumentgerichte beslissingen, lijkt de nieuwste reeks van regels te zijn, die Manifest V3 heet, meer invloed te hebben dan alleen de zoekgigant voor internet, in feite lijkt het erop, iets te zijn dat in alle bijgewerkte versies van Chromium Edge wordt verwerkt en dus een effect kan hebben op gebruikers van de nieuwe Edge-browser van Microsoft.


De aanvankelijke introductie van Google van Manifest V3 in de aankomende update voor Chrome valt onder de sluier van privacybescherming voor de eindgebruikers.

Meer specifiek, op basis van een open source Manifest V3-documentatie , hebben adblockers die de webRequest API’s hebben gebruikt om te helpen beslissen wat op het scherm wordt getoond en hoe het wordt weergegeven, de beperkingen aangescherpt. De nieuwe versie van Chrome van Manifest V3 zal maximaal 30.000 regels tellen en op zijn beurt knieschijfsoftware die gebruik maakt van de lange lijst met internetadressen van adverteerders, soms meer dan 90.000.

In Manifest V3 zullen we ernaar streven de blokkerende versie van web-Requests te beperken , mogelijk blokkerende opties van de meeste gebeurtenissen (waardoor ze alleen voor observatie zorgen). Inhoudsblokkers moeten in plaats daarvan declarative NetRequest gebruiken (zie hieronder). Het is onwaarschijnlijk dat dit 100% van de gebruikerszaken zal uitmaken (bijvoorbeeld OnAuthRequired), dus we zullen waarschijnlijk de webRequest-functionaliteit in enige vorm moeten behouden.

Gelukkig is Google niet harteloos en heeft het een uitzondering gemaakt op het implementatieplan door het bedrijf een kans te geven om zichzelf uit te sluiten.

Critici van het voorstel noemen de enorme advertentieactiviteiten van Google en het dominante marktaandeel van zijn browsers als motivatie om de functionaliteit van eerdere Manifest-versie API’s in de groothandel te verwerpen. Sommige van de meest vocale critici zijn begrijpelijkerwijs afkomstig van afblok serviceproviders zoals uBlock Origin, Privacy Badger, Ghostery en AdBlock Plus die bedrijven volledig hebben gebouwd op de ruggen van die web-Request-API’s.

Dit alles wil zeggen dat de nieuwe Chromium-ontwikkeling van Microsoft nu in een soort van onzekere positie plaatst om te volgen wat een industriestandaard zal zijn door pure Google kracht en bijdraagt aan Chromium, of een alternatief bieden door een advertentieblok met volledige functionaliteit te ondersteunen platform voor uitbreidingen.

Na de bovenstaande thread lijkt het erop dat het geen afgesproken deal is voor alle Chromium-browsers, maar dat het een oproep is voor Microsoft om Manifest V3 te implementeren, vooral als ze Chrome-specifieke extensie-toegang blijven gebruiken voor de browser.

Zoals het er nu uitziet, zal Microsoft de nieuwe Chromium-gebaseerde webbrowser uiteindelijk worden bijgewerkt met Manifest V3, maar het bedrijf kan ontwikkelaars binden die zich richten op toegang tot de oudere Manifest-versies of een volledig ander platform voor blokkering door derden implementeren in het nieuwe aanbod dat lijkt op browserproviders zoals Brave.

Microsoft is op zoek naar manieren om nieuwe gebruikers aan te trekken, Chrome-conversies te overtuigen en vrees voor de ontwikkelaar van een bedrijf te beteugelen, zou de terughoudendheid van Google om toe te geven aan dit advertentie blokkerende probleem de opening van het bedrijf kunnen zijn om een ​​beetje marktaandeel te stelen door ontwikkelaars te verleiden om extensies te maken voor een browser die rekening houdt met privacy boven advertentietoegang.


Pin It on Pinterest