Gebruik dit Windows 11 artikel om veel voorkomende problemen bij het upgraden naar de Windows 11 24H2 op te lossen.
Hulpmiddelen bij het oplossen van problemen in Windows 11 24H2
De nieuwe onderdelen update Windows 11 versie 24H2 is op 2 oktober uitgebracht. Zoals gebruikelijk betekent dit dat er problemen kunnen ontstaan tijdens en na de installatie.
Ook al rolt Microsof, Windows 11 versie 24H2, geleidelijk uit naar apparaten waarvan bekend is dat een upgrade goed werkt. Heeft deze nieuwe versie veel nieuwe functies en wijzigingen die verschillende problemen kunnen veroorzaken.
Te denken valt bijvoorbeeld aan problemen met stuurprogramma’s, compatibiliteitsproblemen, zelfs met bestaande functies. Bovendien is het mogelijk dat u, versie Windows 11 24H2 opnieuw moet installeren. Of andere problemen ervaart, die verband houden met het upgradeproces en niet met de nieuwe versie.
In dit Windows 11 artikel leggen we u enkele van de meest voorkomende problemen voor, samen met een mogelijke oplossing. Er zijn namelijk verschillende manieren om deze problemen op te lossen wanneer u van een oudere versie (22H2 of 23H2) naar Windows 11 versie 24H2 overstapt.
Problemen oplossen in Windows 11 24H2
Wanneer het tijd is om te upgraden naar een nieuwe versie, kunt u problemen tegenkomen die verband houden met de nieuwe onderdelen update. Het is echter ook mogelijk om problemen tegen te komen tijdens en na de upgrade die niet verband houden met de nieuwste versie van het besturingssysteem.
In dit Windows 11 artikel worden de stappen voor probleemoplossing voor beide typen problemen beschreven.
Problemen met Windows Update oplossen
Ook al beveelt Microsoft aan om via de app Instellingen en Windows Update te upgraden naar Windows 11 versie 24H2, soms werkt dit mechanisme niet.
In zulke gevallen kunt u Windows 11 probleemoplossing van het systeem gebruiken of de opslaginstellingen gebruiken om beschadigde of ontbrekende bestanden te verwijderen.
Probleemoplosser voor updates
Om fouten met Windows Update te repareren en te upgraden naar Windows 11 versie 24H2, volgt u deze stappen:
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Systeem.
- Aan de rechterkant klikt u op de Problemen oplossen.
- Vervolgens klikt u op de instelling Andere probleemoplossers.
- Voor gebruik van de probleemoplosser Windows Update klikt u op de knop Uitvoeren.
- Indien van toepassing, klikt u op de optie Deze oplossing toepassen.
Opmerking: Deze optie verschijnt alleen als u na het uitvoeren van de reeks oplossingen nog iets anders moet repareren.
- Ga verder met de instructies op het scherm; indien van toepassing.
- Hierna klikt u op de knop Sluiten.
- Tenslotte Start u de computer opnieuw op.
Zodra u de stappen hebt voltooid, wordt de functie-update de volgende keer dat u een upgrade uitvoert, succesvol toegepast.
De foutcode 0xc1900223 verwijst naar het probleem bij het downloaden van de update. U kunt dit probleem oplossen door op een ander tijdstip de upgrade te proberen.
Foutcode 0x80073712
De fout 0x80073712 geeft aan dat installatiebestanden ontbreken of beschadigd zijn. U kunt dit probleem oplossen door de tijdelijke bestanden te verwijderen en de onderdelen update opnieuw te downloaden met deze stappen:
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Systeem.
- Aan de rechterkant klikt u op Opslag.
- Hierna klikt u op de instelling Tijdelijke bestanden.
- Wis de huidige selecties.
- Selecteer: Tijdelijke Windows-installatiebestanden, Tijdelijke Windows-installatiebestanden of Windows update opschonen.
- Tenslotte klikt u op de knop Bestanden verwijderen.
Nadat u de stappen hebt voltooid, kan Windows 11 versie 24H2 door het systeem worden gedownload en probeert u nogmaals te upgraden.
Hoewel het niet aan te raden is om de upgrade te overhaasten, kunt u overwegen om de installatie-assistent te gebruiken als u de nieuwe versie wil installeren.
Foutcode 0x800F0922
Deze fout geeft aan dat de computer problemen heeft met het maken van verbinding met de Microsoft-servers om de bestanden te downloaden. Of dat de door het systeem gereserveerde partitie niet voldoende ruimte heeft.
In dit geval moet u mogelijk software van derden gebruiken om de gereserveerde partitiegrootte te wijzigen. Als het probleem de verbinding is, kunt u de VPN-verbinding verbreken of wachten tot een later tijdstip om te upgraden.
Problemen met de installatie oplossen
Wanneer u een van de beschikbare methoden voor de upgrade gebruikt, waaronder de installatie-assistent en het ISO-bestand, en de installatie lijkt vast te lopen en resulteert in de foutcode 0x8007042B of 0x800700B7 vanwege een ander actief proces, zijn er verschillende manieren om dit probleem op te lossen.
U moet het proces identificeren en beëindigen via Taakbeheer, een schone start uitvoeren of een conflicterende app verwijderen.
Proces beëindigen
Om een proces te beëindigen met Taakbeheer, volgt u deze stappen:
- Open het Startmenu.
- Zoek naar Taakbeheer en klik op de app om deze te openen.
- Selecteer de conflicterende app of het conflicterende proces.
- Vervolgens klikt u op de knop Taak beëindigen.
- Herhaal de stappen; indien van toepassing.
Tip: Taakbeheer kunt u ook openen met de sneltoets: CTRL + shift + Esc.
Zodra u de stappen hebt voltooid, kunt u de upgrade opnieuw uitvoeren.
Apps verwijderen
Om een app te verwijderen, volgt u deze stappen:
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Apps.
- Aan de rechterkant klikt u op Geïnstalleerde apps.
- Hierna klikt u op de menuknop voor de app en selecteer de knop Verwijderen.
- Vervolgens klikt u nogmaals op de knop Verwijderen.
- Indien nodig, herhaalt u de stappen.
Wanneer het probleem te wijten is aan een beveiligingsprogramma van derden. Dan krijgt u hoogstwaarschijnlijk een van de volgende foutcodes 0xC1900101 0x20017 of 0xC1900101 0x30017 te zien.
Meestal is de eenvoudigste oplossing om het antivirusprogramma of een andere beveiligingsapplicatie te verwijderen totdat de upgrade is uitgevoerd.
Zodra u de stappen hebt voltooid, kunt u upgraden naar Windows 11 versie 24H2.
Problemen met installatiemedia oplossen
Wanneer u een opstartbaar USB-medium gebruikt om Windows 11 versie 24H2 te installeren en de installatie mislukt, betekent dit meestal dat er installatiebestanden ontbreken of beschadigd zijn.
In dat geval moet u de USB-installatiemedia opnieuw maken of een andere methode gebruiken, zoals de installatie-assistent.
Hulpmiddel voor het maken van media
Volg deze stappen om een USB-stick te maken om versie 24H2 te installeren:
- Ga naar de Microsoft downloadpagina.
- Onder het gedeelte Windows 11-installatiemedia maken klikt u op de knop Nu downloaden.
- Dubbelklik op het uitvoerbare bestand om het hulpprogramma te starten.
- Hierna klikt u op de knop Accepteren.
- Vervolgens klikt u op de knop Volgende.
- Selecteer de optie USB-stick.
- Hierna klikt u op de knop Volgende.
- Selecteer de USB-stick uit de lijst.
- Vervolgens klikt u op de knop Volgende.
- Tenslotte klikt u op de knop Voltooien.
Zodra u de stappen hebt voltooid, kunt u de upgrade nogmaals proberen uit te voeren.
Installatie Assistent
Als het probleem zich blijft voordoen, kunt u ook een andere upgrademethode gebruiken, zoals de installatieassistent.
- Ga naar de Microsoft downloadpagina.
- Onder het gedeelte Windows 11-installatieassistent klikt u op de knop Nu downloaden.
- Dubbelklik op het uitvoerbare bestand om het hulpprogramma te starten.
- Eerst klikt u op de knop Accepteren en installeren.
Nadat u de stappen hebt voltooid, downloadt en installeert de tool de functie-update.
Opmerking: Een upgrade met de installatie assistent kan ruim een uur in beslag nemen.
Problemen met de ruimte op de harde schijf oplossen
Als u van plan bent om te upgraden naar een nieuwere versie van Windows 11, kunt u ook een of meer van deze foutcodes:
- Fout – 0x80070070 – 0x50011;
- 0x80070070 – 0x50012;
- 0x80070070 – 0x60000;
ontvangen. Deze codes betekenen dat het apparaat niet genoeg opslagruimte heeft om door te gaan met de installatie. Het probleem kan worden opgelost door de opslaginstellingen te gebruiken om ruimte vrij te maken.
Om ruimte op uw computer vrij te maken, volgt u deze stappen:
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Systeem.
- Aan de rechterkant klikt u op Opslag.
- Vink het vakje bij Tijdelijke bestanden aan.
- Selecteer de items die u van de harde schijf wilt verwijderen.
Opmerking: Bij het selecteren van de items selecteer dan niet de opties Tijdelijke Windows-installatiebestanden of Windows ESD-installatiebestanden; omdat dit de upgradebestanden zijn.
- Tenlotte klikt u op de knop Bestanden verwijderen.
Zodra u de stappen hebt voltooid, gaat u verder met het upgradeproces. U kunt ook deze andere methoden proberen met meer ruimte vrijmaken in Windows 11.
Daarnaast kan de foutcode 0x80070002 0x20009 tijdens de installatiewizard verschijnen. Dit betekent dat het installatieprogramma een of meerdere installatiebestanden niet kan vinden.
Koppel in dat geval de externe schijven los, behalve de USB-installatiemedia, en start het proces opnieuw.
Problemen met drivers oplossen
Als u problemen met de driver ondervindt, kan de foutcode 0x800F0923 worden weergegeven of kan er een zwart scherm verschijnen.
Foutcode 0x800F0923
Foutcode 0x800F0923 kan duiden op een probleem met een toepassing, maar meestal is er iets mis met de grafische stuurprogramma. Wanneer u deze foutmelding krijgt en dit is een bekend probleem, dan kunt u in het installatieprogramma meer specifieke informatie vinden.
Bij stuurprogramma problemen is het eerste wat u wilt doen het betreffende stuurprogramma updaten. U kunt de nieuwste update van uw fabrikant of de nieuwste bètaversie proberen, die mogelijk een oplossing voor het probleem bevat.
Als u het probleem met het stuurprogramma niet kunt oplossen, kunt u het apparaat verwijderen. Doe dat voordat u met de installatie begint.
De foutcode 0xC1900208 – 0x4000C geeft aan dat er een conflict is met een applicatie.
Stuurprogramma verwijderen
Om een driver van uw computer te verwijderen, volgt u deze stappen:
- Open het Startmenu.
- Zoek naar Apparaatbeheer klik op de app om deze te openen.
- Vouw de takcategorie uit met het apparaat dat problemen ondervindt.
- Met de rechtermuisknop klikt u op het onderdeel. Selecteer de optie Apparaat verwijderen.
- Bevestig door nogmaals op de knop Verwijderen te klikken.
Nadat u de stappen hebt voltooid, zou de functie-update zonder problemen moeten worden geïnstalleerd.
Zwart scherm repareren
In Windows 11 kan er tijdens en na de installatie een zwart scherm verschijnen. Dit kan worden veroorzaakt door een grafische driver of een fout tijdens het proces.
U kunt de tijd nemen om het probleem op te lossen, maar de snelste manier om dit probleem op te lossen is om terug te gaan naar de vorige versie van het besturingssysteem met behulp van de volgende instructies:
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Systeem.
- Aan de rechterkant klikt u op Systeemherstel.
- In de instellingen Vorige versie van Windows klikt u onder het gedeelte Herstelopties op de knop Terug; indien van toepassing.
- Hierna klikt u op de knop Volgende.
- Ter bevestiging klikt u nogmaals op de knop Volgende.
- Hierna klikt u op de knop Nee, bedankt.
- Vervolgens klikt u op de knop Volgende.
- Nogmaals klikt u op de knop Volgende.
- Tenslotte klikt u op de knop Terug naar eerdere build.
Opmerking: De beschrijving van de knoppen kan enigszins afwijken.
Nadat u de stappen hebt voltooid, is het verstandig om te wachten tot er een patch van Microsoft of de hardwarefabrikant is die het probleem verhelpt, voordat u opnieuw een upgrade uitvoert.
Probleemoplossing bij foutcode 0XC1900101
De fout 0XC1900101 heeft minstens zeven verschillende varianten. Waaronder 0xC1900101 – 0x2000c, 0x20017, 0x30017, 0x30018, 0x3000D, 0x4000D en 0x40017. Ze geven allemaal verschillende problemen aan tijdens een upgrade naast de fout 0x80090011.
U kunt deze fout oplossen door randapparatuur los te koppelen, ruimte vrij te maken, apps en stuurprogramma’s te verwijderen. Herstel ook logische en fysieke fouten. Zie de paragraaf onder de kop Apps verwijderen eerder in dit artikel.
Apparaten loskoppelen
Wanneer het probleem een van de randapparatuur is, zoals externe schijven, printers, Bluetooth-apparaten, USB-apparaten en camera’s. Dient u deze los te koppelen van uw computer om het probleem op te lossen. Na het upgradeproces kunt u de apparaten opnieuw aansluiten.
Opruimen opslagruimte
Voor het updaten van Windows 11 naar een nieuwe versie is doorgaans ongeveer 20 GB aan opslagruimte nodig. Als de computer tijdens de upgrade geen ruimte meer heeft, zal het systeem een van de bovenstaande foutmeldingen laten zien.
In dat geval kunt u dit arikel gebruiken om de beste tips te vinden om opslagruimte op uw computer vrij te maken.
Stuurprogramma’s bijwerken
Als het probleem een driver is, ziet u waarschijnlijk een foutcode die begint met 0xC1900101 of 0x80090011. U kunt altijd het stuurprogramma in kwestie updaten om het probleem op te lossen.
Het is altijd het beste om de instructies van de fabrikant te gebruiken bij het updaten van een apparaatstuurprogramma. Als u ze niet kunt vinden, kunt u deze stappen volgen:
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Windows Update.
- Aan de rechterkant klikt u op Geavanceerde opties.
- Onder het gedeelte Extra opties klikt u op de instelling Optionele updates.
- Wanneer een stuurprogramma update beschikbaar is selecteert u deze.
- Tenslotte klikt u op de knop Downloaden en installeren.
Nadat u de stappen hebt voltooid, zou u zonder problemen moeten kunnen upgraden.
Reparatie installatie
Een foutcode 0xC1900101 kan ook duiden op een probleem met de huidige installatie. In deze situatie kunt u de tools Deployment Servicing and Management (DISM) en System File Checker (SFC) gebruiken om de installatie te repareren.
Gebruik de volgende stappen om problemen met DISM en SFC op te lossen:
- Open het Startmenu.
- Zoek naar Opdrachtprompt, klik op het bovenste resultaat en gebruik de optie Als administrator uitvoeren.
- In de Prompt typt u de volgende opdracht en druk op Enter:
dism /Online /Cleanup-image /Restorehealth
- Hierna typt u de volgende opdracht om Windows 11 te herstellen en druk op Enter:
SFC /scannow
Zodra u de stappen hebt voltooid, herstelt de opdracht DISM de bestanden van de lokale Windows-image en gebruikt de opdracht SFC de lokale imagebestanden om de huidige installatie te herstellen. Aanvullende instructies vindt u in dit artikel.
Fysieke schijf repareren
U kunt ook de opdracht CHKDSK gebruiken om logische en specifieke fysieke fouten op het installatiestation te herstellen met de volgende instructies:
- Open het Startmenu.
- Zoek naar Opdrachtprompt, klik op het bovenste resultaat en gebruik de optie Als administrator uitvoeren.
- Eerst typt u de volgende opdracht en druk op Enter:
chkdsk C: /f
- Typ Y en druk op Enter. De scan zal bij het opstarten van uw apparaat plaats vinden.
- Start de computer opnieuw op.
Zodra u de stappen hebt voltooid, wordt de computer opnieuw opgestart in de Windows Herstelomgeving (WinRE) en wordt de opdracht Schijf controleren uitgevoerd om de problemen op te lossen.
Schone installatie
Als u geen oplossing voor het probleem kunt vinden, kunt u het beste een schone installatie uitvoeren met een ISO-bestand of USB-stick om te upgraden naar de Windows 11 versie 24H2.
Problemen met installatiefouten oplossen
Bij het installeren van een nieuwe versie van Windows kan de installatie om verschillende redenen mislukken. Soms ontvangt u een bericht waarin het probleem wordt beschreven. Andere keren mislukt de installatie zonder enige fout of nadere toelichting.
Als een van deze dingen gebeurt, kunt u, afhankelijk of u een foutmelding krijgt, de instellingen in de updategeschiedenis of het hulpprogramma SetupDiag gebruiken. Hier vindt u aanwijzingen waarmee u het probleem kunt oplossen.
Problemen met foutmeldingen oplossen
Tijdens het upgradeproces kunt u ook minimaal twee verschillende foutmeldingen ontvangen, waaronder:
- Fout: We konden de updates niet voltooien. Wijzigingen ongedaan maken. Schakel uw computer niet uit.
- Fout: Configuratie van Windows Updates mislukt. Wijzigingen worden teruggedraaid.
Hoewel deze fouten proberen u een beschrijving van het probleem te geven, zijn het zeer algemene reacties. In dit geval zult u de Windows Update-geschiedenisinstellingen moeten controleren om de exacte fout te vinden en online onderzoek moeten doen naar een mogelijke oplossing.
Volg deze stappen om de foutcode te vinden die de installatie van de Windows 11 2024-update blokkeert:
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Windows Update.
- Onder het gedeelte Meer opties klikt u op de instelling Updategeschiedenis.
- Bevestig de foutcode onder de update die niet kon worden geïnstalleerd.
- Kopieer de foutcode en doe online onderzoek naar een mogelijke oplossing.
Nadat u de stappen hebt voltooid, gebruikt u uw onderzoek om het probleem op te lossen.
Problemen met SetupDiag oplossen
Als het installatieproces zonder foutmelding wordt teruggezet naar de vorige versie, kunt u met de tool SetupDiag de exacte reden achterhalen waarom de installatie van de nieuwe versie is mislukt.
Om de SetupDiag-tool op Windows 11 uit te voeren, volgt u deze stappen:
- Open het Startmenu.
- Zoek naar Opdrachtprompt klik erop en gebruik de optie Als administrator uitvoeren.
- Met de volgende opdracht kunt u zien welke versie van .NET is geinstalleerd. Druk op Enter:
reg query “HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Net Framework Setup\NDP\v4” /s
- Controleer of het veld Versie een hogere versie dan 4.6.xxxxx aangeeft. Dan kunt u SetupDiag uitvoeren.
- Ga naar de SetupDiag downloadpagina.
- Klik op de knop SetupDiag downloaden.
- Selecteer een lege map om de bestanden te downloaden.
- Eerst klikt u op de knop Opslaan.
- Hierna opent u de Verkenner.
- Blader naar de locatie van het gedownloade bestand.
- Met de rechtermuisknop klikt u op SetupDiag.exe en gebruik de optie Als administrator uitvoeren.
- Open opnieuw de Verkenner.
- Blader naar de locatie van het gedownloade bestand.
- Met de rechtermuisknop klikt u op het bestand SetupDiagResults.log. Selecteer de optie Openen.
Zodra u de stappen hebt voltooid, wordt het logbestand geopend met de resultaten die de tool op basis van de bekende regels heeft kunnen identificeren.
Meer details over de SetupDiag vindt u in dit artikel.
Problemen met het netwerk oplossen
Als de computer geen lokale of internettoegang meer heeft, kan dit verschillende oorzaken hebben, zoals problemen met drivers, configuratie, draadloos signaal, netwerkkabel, router, switch, toegangspunt of internetproviders. Het kan ook een probleem zijn met de nieuwe versie.
Als het probleem te maken heeft met de configuratie of met een probleem met de netwerkcomponenten, kunt u de probleemoplosser voor netwerken of de optie ‘Reset’ in Windows gebruiken om dit probleem op te lossen.
Problemen met netwerkadapter oplossen
Volg deze stappen om problemen met netwerkadapters op te lossen na een upgrade naar de nieuwe versie van Windows 11:
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Systeem.
- aan de rechterkant klikt u op Problemen oplossen.
- Hierna klikt u op de instelling Andere probleemoplossers.
- Onder het gedeelte Meest voorkomende kllikt u op de knop Uitvoeren voor Netwerk en internet.
- Volg de instructies op het scherm met de app Hulp krijgen.
Nadat u de stappen hebt voltooid, zou het apparaat opnieuw verbinding moeten maken met het netwerk en Internet.
Netwerkadapter resetten
Om netwerkadapters terug te zetten naar de standaardinstellingen, volgt u deze stappen:
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Netwerk en internet.
- Aan de rechterkant klikt u op Geavanceerde netwerkinstellingen.
- onder het gedeelte ‘Meer instellingen’ Klik op de instelling Netwerk resetten.
- Vervolgens klikt u op de knop Nu opnieuw instellen.
- Tenslotte klikt u op de knop Ja en start u de computer opnieuw op.
Zodra u de stappen hebt voltooid, installeert het systeem de netwerkadapters opnieuw om de instellingen te resetten. Als u een draadloze verbinding hebt, moet u mogelijk het wachtwoord opnieuw invoeren om opnieuw verbinding te maken met het netwerk.
Problemen met niet-ondersteunde hardware oplossen
Als u van plan bent om een apparaat met Windows 10 te upgraden , ontvangt u mogelijk de melding ‘Fout: deze pc voldoet momenteel niet aan de systeemvereisten voor Windows 11’ , wat duidt op een compatibiliteitsprobleem.
Meestal betekent dit dat de installatie de TPM- en Secure Boot-componenten niet heeft gedetecteerd of dat de processor niet compatibel is. Soms ontvangt u zelfs de foutcodes 0xC1900200 – 0x20008 en 0xC1900202 – 0x20008 , wat aangeeft dat het apparaat niet aan de minimale vereisten voldoet.
Minimale systeem eisen voor Windows 11
Dit zijn de minimale vereisten om Windows 11 te kunnen installeren:
- Processor: 1GHz of snellere CPU of System on a Chip (SoC) met twee of meer cores.
- Geheugen: 4GB.
- Opslag: 64 GB of groter.
- Systeemfirmware: UEFI met Secure Boot ingeschakeld.
- Grafische kaart: Compatibel met DirectX 12 of hoger met WDDM 2.0 stuurprogramma.
- TPM: Trusted Platform Module (TPM) versie 2.0.
- Schermresolutie: High Definition (720p) scherm groter dan 9 inch diagonaal, met 8 bits of hoger per kleurkanaal.
Wanneer u toegang wilt tot de nieuwe KI functies die beschikbaar zijn in versie 24H2. Dan hebt u een computer nodig met minimaal een Qualcomm Snapdragon X Elite-processor, 16 GB RAM en minimaal 256 GB SSD-opslag.
TPM en Secure Boot inschakelen
Indien uw computer TPM 2.0 en Secure Boot ondersteunt, kunt u deze functies in de UEFI-firmware van het moederbord inschakelen. Hiervoor volgt u deze stappen:
Opmerking: onderstaande instructies zijn voor gebruikers met Windows 10.
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Bijwerken en beveiliging.
- Hierna klikt u op Systeemherstel.
- Onder het gedeelte Geavanceerde opstartopties klikt u op de knop Nu opnieuw opstarten.
- Eerst klikt u Problemen oplossen.
- Vervolgens klikt u op Geavanceerde opties.
- Hierna klikt u op de optie UEFI-firmware-instellingen.
- Vervolgens klikt u op de knop Opnieuw opstarten.
- Open de beveiligings- of opstartinstellingen en schakel TPM en Secure Boot in; indien van toepassing.
Als het moederbord de TPM-chip niet bevat, is deze mogelijk wel beschikbaar op de processor. Op AMD-processors kan de functie verschijnen als “fTPM” of “AMD fTPM switch” en op Intel-processors als “PPT”.
Problemen met Blue Screen of Death oplossen
Hoewel de eerste uitrol van Windows 11 versie 24H2 goed van start is gegaan, kan een klein aantal apparaten een Blue Screen of Death tegenkomen als ze gebruikmaken van Intel Smart Sound Technology (Intel SST) op Intel 11th Gen Core-processors en/of de Easy Anti-Cheat-software.
Volgens Microsoft krijgen apparaten met Intel SST-stuurprogramma’s na installatie van versie 24H2 een bugcheck fout als het bestand IntcAudioBus.sys versie 10.29.0.5152 of 10.30.0.5152 heeft.
Microsoft blokkeert de functie momenteel voor apparaten waarvan bekend is dat ze dit probleem ondervinden. Gebruikers wordt afgeraden om te upgraden totdat het probleem is opgelost.
Een manier om dit probleem te voorkomen is om de Intel SST Audio Controller stuurprogramma’s bij te werken voordat u een upgrade uitvoert naar Windows 11 versie 24H2. U dient ervoor zorgen dat de stuurprogramma versie 10.29.00.5714 of 10.30.00.5714 of hoger is.
Volg deze stappen om de betreffende drivers via Windows Update bij te werken:
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Windows Update.
- Vervolgens klikt u op de knop Naar updates zoeken.
- Hierna klikt u op Geavanceerde opties; Optioneel.
- Onder het gedeelte Extra opties klikt u op de instelling Optionele updates.
- Selecteer het stuurprogramma; indien van toepassing.
- Tenslotte klikt u op de knop Downloaden en installeren.
Als u de drivers niet kunt bijwerken, raden wij u aan om op de ondersteuningswebsite van uw fabrikant te kijken om de nieuwste update te downloaden en te installeren.
Downgrade naar Windows 11 23H2
U kunt ook teruggaan naar de vorige versie van Windows 11 (23H2) met de volgende stappen:
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Systeem.
- Aan de rechterkant klikt u op Systeemherstel.
- In de instellingen van Vorige versie van Windows onder het gedeelte ‘Herstelopties’ klikt u op de knop Terug.
- Hierna klikt u op de knop Volgende.
- Ter bevestiging klikt u nogmaals op de knop Volgende.
- Hierna klikt u op de knop Nee, bedankt.
- Vervolgens klikt u op de knop Volgende.
- Nogmaals klikt u op de knop Volgende.
- Tenslotte klikt u op de knop Terug naar eerdere build.
Nadat u de stappen hebt voltooid, moet u niet opnieuw upgraden. Wacht in plaats daarvan tot een patch van Microsoft of de hardwarefabrikant het probleem verhelpt voordat u opnieuw upgradet.
De onderdelen update heeft ook problemen met de Easy Anti-Cheat app die automatisch wordt geïnstalleerd bij sommige games. Dat is om vals spelen tijdens online gameplay te voorkomen. Volgens het bedrijf kunnen apparaten stoppen met reageren met een blauw scherm met het bericht MEMORY_MANAGEMENT.
Houd er rekening mee dat dit alleen geldt voor apparaten met Alder Lake+-processors en vPro-processors.
Microsoft blokkeert de functie momenteel voor apparaten waarvan bekend is dat ze dit probleem ondervinden. Gebruikers wordt afgeraden om te upgraden totdat het probleem is opgelost.
Als onderdeel van de resolutie raadt het bedrijf aan om de game te updaten als deze een nieuwere versie van de Easy Anti-Cheat-app bevat. Je kunt er ook voor kiezen om de game te verwijderen totdat het probleem is opgelost en als laatste redmiddel kun je teruggaan naar de vorige versie van het besturingssysteem.
U kunt de hierboven genoemde stappen gebruiken om de functie-update van uw computer te verwijderen.
Problemen oplossen met apps die niet compatibel zijn
Hoewel applicaties zonder problemen zouden moeten werken, is Microsoft ervan op de hoogte dat sommige apps problemen ondervinden met de Windows 11 2024-update, zoals de Safe Exam Browser, Asphalt 8 en enkele apps die zijn ontworpen om de bureaubladachtergrond te wijzigen.
U kunt teruggaan naar de vorige versie als u deze applicaties moet gebruiken. De beste actie in dit geval is echter om de applicatie te verwijderen totdat er een update voor het systeem of de app is die de problemen oplost.
Om een app te verwijderen, volgt u deze stappen:
- Open de app Instellingen .
- Eerst klikt u op Apps.
- Aan de rechterkant klikt u op Geïnstalleerde apps.
- Hierna klikt u op de drie puntjes voor de app en selecteer de knop Verwijderen.
- Tenslotte klikt u nogmaals op de knop Verwijderen.
Zodra u de stappen hebt voltooid, wordt de incompatibele app uit het systeem verwijderd.