/></p></noscript>
<!-- End Piwik Code --></head>
<body class='template-news-item'>
	<!-- Google Tag Manager (noscript)-->
	<noscript><iframesrc=

SoftwareGeek.nl

1-10-2015

Het vervangen van bankpassen blijft een grote inspiratiebron voor cybercriminelen. Fraudeurs misbruiken de namen van verschillende Nederlandse banken in de valse mailtjes. Ook passen ze de teksten in de berichten steeds aan. Toch hebben de mails iets belangrijks gemeen: de afzenders proberen uw persoonsgegevens te stelen. Daarnaast loopt u het risico dat kwaadaardige software (malware) op uw pc wordt geïnstalleerd als u op een link klikt.

Wie er precies achter de valse e-mails zitten is niet bekend. Wel lijkt het er op dat verschillende criminelen elkaars werk in de gaten houden. Het laten opsturen van ‘verouderde’ bankpassen lijkt wel een rage.

Mails ABN-Amro
Zogenaamd namens de ABN-Amro zijn deze week al diverse varianten van een de ‘nieuwe bankpas-mail’ gestuurd. Een van deze mails heeft als onderwerp ‘ABN Amro: Heeft u de betaalpas met verbeterde chip al binnen?’. Opvallend is dat de naam van Gerrit Zalm als afzender onderaan de mail staat:

Een ander ‘ABN-Amro-bericht’ heeft als onderwerp ‘Voorkom een geblokkeerde pas bij een transactie’.

Ook is er een mail in omloop met het alarmerende onderwerp ‘Er is een fout geconstateerd’. Ook hier wordt verwezen naar het omwisselen van bankpassen. Wat verder opvalt is dat de oplichters achter de mail willen dat ontvangers hun bankpassen opsturen. Zogenaamd om ze te recyclen:

Herkenbaar aan de vele tikfouten is de mail ‘LETOP! Regel uw bankzaken optijd’, zogenaamd verstuurd door ene Tim Oeverdijk.

Mails Rabobank
‘Uw betaalpas staat voor u klaar’ is het onderwerp in een mailtje dat zogenaamd door de Rabobank gestuurd zou zijn. Wie de mail bekijkt ziet direct de afbeelding van vier bankpassen in verschillende kleuren.

In een vrij korte mail worden klanten opgeroepen een bankpas aan te vragen. Het onderwerp is: ‘Uw aanvraag is nog niet verwerkt’.

Op 22 september was de mail met in het onderwerp ‘Nieuwe bankpas aanvragen’ in omloop.

(Een fragment uit de mail).

Nieuwe Identifiers
Niet alleen het vervangen van bankpassen grijpen oplichters aan voor het versturen van valse e-mails. Ook nieuwe Identifiers, de kleine apparaatjes voor inloggen op internetbankieren, is een veelvoorkomend onderwerp. Dat is bijvoorbeeld in deze mail namens de Triodos Bank het geval. Ook de naam van de bank Van Lanschot komt in dit soort mails voor. Klik hier voor een voorbeeld.

Advies
Wie op een link klikt in de mail komt meestal op een ogenschijnlijk betrouwbare site van de bank terecht. Toch is dat niet het geval. De criminelen hebben vaak de website van een bank tot in detail nagemaakt. Maar wie goed op het internetadres let ziet daar vaak wel iets raars. Klik de site dan ook direct weg op het moment dat u het niet vertrouwt. Houd bovendien in gedachten dat een bank nooit uw pincode zal vragen via een website.

Phishingmails op een rij
Kijk voor een overzicht van de valse e-mails die het meest gemeld worden op onze speciale pagina voor phishingmails.

Bron headerfoto: DeclanTM/Flickr.com, CC BY 2.0.