| Softwaregeek

Geen codering vereist

Nvidia is vooral bekend om zijn grafische kaarten, maar het bedrijf doet ook serieus onderzoek naar kunstmatige intelligentie. Voor hun nieuwste project leerden Nvidia-onderzoekers een AI-systeem om het spel Pac-Man te recreëren door simpelweg te kijken hoe het werd gespeeld.

Er is geen codering bij betrokken, geen vooraf gedenderde afbeeldingen waarop de software kan tekenen. Het AI-model krijgt eenvoudig visuele gegevens van het spel in actie samen met de bijbehorende controller-ingangen en maakt het vervolgens frame voor frame opnieuw op basis van deze informatie. De resulterende game kan door mensen worden gespeeld en Nvidia zegt dat ze deze in de nabije toekomst online zal uitbrengen.

“Het leert al deze dingen gewoon door te kijken”

De AI-versie is echter geenszins een perfect faxapparaat. De beelden zijn wazig en het lijkt er niet op dat de AI erin slaagde het exacte gedrag van de spoken van de game vast te leggen, die elk zijn geprogrammeerd met een specifieke persoonlijkheid die de beweging dicteert. Maar de basisdynamiek van Pac-Man is er allemaal : eet pellets, vermijd geesten en probeer niet te sterven.

“Het leert al deze dingen door alleen maar te kijken”, vertelde Lebaredian, vice-president van simulatietechnologie van Nvidia, journalisten in een briefing. “[Het] lijkt op hoe een menselijke programmeur veel afleveringen van Pac-Man op YouTube kan bekijken en kan afleiden wat de spelregels zijn en deze kunt reconstrueren.”

Lebaredian zei dat het werk was gedaan in samenwerking met de maker van Pac-Man , Bandai Namco, die vandaag de 40-ste verjaardag van de Arcade klassieker viert.

| Softwaregeek

Nvidia zegt dat dit soort werk laat zien hoe kunstmatige intelligentie in de toekomst zal worden gebruikt voor het ontwerpen van games. Ontwikkelaars kunnen hun werk invoeren in de AI en deze gebruiken om variaties te creëren of misschien nieuwe niveaus te ontwerpen. “Je zou dit kunnen gebruiken om verschillende games samen te mixen,” vertelde Sanja Fidler, directeur van Nvidia’s onderzoekslaboratorium in Toronto, aan journalisten, “om game-ontwikkelaars extra kracht te geven door ze verschillende games te laten combineren.”

Het creëren van AI die de regels van een virtuele wereld kan leren door hem gewoon in actie te zien, heeft ook gevolgen voor taken zoals het programmeren van robots. ‘Uiteindelijk willen we dat het de regels van de echte wereld leert’, zegt Lebaredian. De AI kan bijvoorbeeld video’s bekijken van robotkarren die door een magazijn navigeren en die informatie gebruiken om zelf navigatiesoftware te ontwerpen.

Het programma dat Pac-Man heeft gemaakt, heet GameGAN. GAN staat voor generative adversarial network en is een veelgebruikte architectuur die wordt gebruikt in machine learning. Het basisprincipe van een GAN is dat het in twee helften werkt. De eerste helft van de GAN probeert de invoergegevens te repliceren, terwijl de tweede helft dit vergelijkt met de oorspronkelijke bron. Als ze niet overeenkomen, worden de gegenereerde gegevens afgewezen en past de generator zijn werk aan en dient het opnieuw in.

“Pac-Man” heeft tussen 1980 en 1987 gedurende ongeveer 7 jaar 293.822 eenheden (inclusief royalty’s) verkocht als een commerciële videogameconsole. Officieel erkend als de nummer één ter wereld voor deze arcadespelmachine, zal dit geweldige verkoopvolume worden gepubliceerd in de editie van 2006 van “Guinness World Records” die in het najaar van 2005 is uitgebracht.

Bron: TheVerge

Pin It on Pinterest