Ondanks beperkingen kunt u nog steeds een beperkt gastaccount aanmaken om een apparaat met andere gebruikers te delen. In Windows 11 artikel laten we u zien hoe u dit succesvol kunt doen in Windows 11.
Windows had in eerdere versies al een Gast-account waarmee u een afgesloten omgeving kon creëren waarin u veilig en tijdelijk een computer kon delen met andere gebruikers. Bijvoorbeeld om apps uit te voeren en toegang te krijgen tot internet. Dit speciale account is niet langer beschikbaar in Windows 10 of Windows 11.
Wat gaan we doen
Het is echter nog steeds mogelijk om een beperkt account op Windows 11 aan te maken met dezelfde kenmerken als een Gast-account via de app Instellingen, Computerbeheer, Opdrachtprompt en zelfs via PowerShell-opdrachten.
Dit artikel is bijgewerkt om de nauwkeurigheid te waarborgen en om wijzigingen in het proces te weerspiegelen.
In dit Windows 11 artikel leggen we uit hoe u een gastaccount op uw computer kunt aanmaken.
Maak een gastaccount aan via Instellingen
Volg deze stappen om een gastaccount op Windows 11 aan te maken:
- Open de app Instellingen.
- Eerst klikt u op Accounts.
- In het rechtse deelvenster klikt u Andere gebruikers.
- Onder het gedeelte Andere gebruikers klikt u op de knop Account toevoegen.
- Vervolgens klikt u op de optie Ik beschik niet over de aanmeldgegevens van deze persoon.
- Hierna klikt u op de optie Gebruiker zonder Microsoft-account toevoegen.
- Geef het gastaccount een naam, bijvoorbeeld Bezoeker.
Opmerking: Ook al is het ingebouwde Gast-account is verouderd, het is nog steeds een gereserveerde naam. Wat betekent dat u niet dezelfde naam kunt gebruiken.
- Maak een wachtwoord voor het account.
- Beantwoord de beveiligingsvragen om de functie voor wachtwoordherstel in te schakelen.
- Tenslotte klikt u op de knop Volgende.
Zodra u de stappen hebt voltooid, wordt er een beperkt standaardaccount aangemaakt om de computer te delen met uw gast. Het laatste wat u nog moet doen, is uitloggen en inloggen met het nieuw aangemaakte account.
Hoewel u altijd een computer kunt delen met een standaardaccount, kunt u een stap verder gaan en het nieuwe account toevoegen aan de groep Gast om het restrictiever te maken. Omdat het echter onmogelijk is om gebruikersgroepen te wijzigen vanuit de app Instellingen, moet u de app Computerbeheer of de opdrachtprompt gebruiken.
Account toevoegen aan de gast gebruikersgroep
Als u een Windows 11-account wilt toevoegen aan de groep Gast met Computerbeheer, volgt u deze stappen:
- Open het Startmenu.
- Zoek naar Computerbeheer en klik op de app om deze te openen.
- Ga naar het volgende locatie:
SysteemWerkset > Lokale gebruikers en groepen > Gebruikers
- Met de rechtermuisknop klikt u op het account en selecteer de optie Eigenschappen.
- Eerst klikt u op het tabblad Lid van.
- Vervolgens klikt u op de knop Toevoegen.
- Hierna klikt u op de knop Geavanceerd.
- Nu klikt u op de knop Nu zoeken.
- Selecteer de groep Gasten.
- Vervolgens klikt u op de knop OK.
- Nogmaals klikt u op de knop OK.
- Selecteer de groep Gebruikers.
- Hierna klikt u op de knop Verwijderen.
- Tenslotte klikt u op de knop Toepassen.
- En klikt u op de knop OK.
Nadat u de stappen hebt voltooid, behoort het account tot de systeemgroep Gasten waarbij de mogelijkheden van de gebruiker meer zijn ingeperkt.
Een gastaccount aanmaken via Computerbeheer
Om een gastaccount in te stellen via Computerbeheer, volgt u deze stappen:
- Open het Startmenu.
- Zoek naar Computerbeheer en klik op de app om deze te openen.
- Blader naar het volgende pad:
Systeemhulpprogramma’s > Lokale gebruikers en groepen > Gebruikers
- Hierna klikt u op het menu Actie en selecteer de optie Nieuwe gebruiker.
- Maak de accountnaam, bijvoorbeeld Bezoeker aan in het veld Gebruikersnaam.
- Nu maakt u een nieuw wachtwoord voor het gastaccount.
- Schakel de optie Gebruiker moet wachtwoord bij volgende aanmelding wijzigen uit.
- Vervolgens klikt u op de knop Maken.
- Met de rechtermuisknop klikt u op het account en selecteer de optie Eigenschappen.
- Hierna klikt u op het tabblad Lid van.
- Dan klikt u op de knop Toevoegen.
- Vervolgens klikt u op de knop Geavanceerd.
- Nu klikt u op de knop Nu zoeken.
- Selecteer de groep Gasten.
- Hierna klikt u op de knop OK.
- Nogmaals klikt u op de knop OK.
- Selecteer de groep Gebruikers.
- Vervolgens klikt u op de knop Verwijderen.
- Tenslotte klikt u op de knop Toepassen.
- En klikt u op de knop OK.
Nadat u de stappen hebt voltooid, wordt het beperkte lokale account aangemaakt, zodat u de computer met andere mensen kunt delen.
Maak een gastaccount via de opdrachtprompt
Volg deze stappen om een tijdelijk gastaccount te configureren via de opdrachtprompt:
- Open het Startmenu.
- Zoek naar Opdrachtprompt, en klik op de app om deze te openen met de optie Als administrator uitvoeren.
- Typ de volgende opdracht om een nieuw account aan te maken en druk op Enter:
net user Visitor /add /active:yes
- Om een wachtwoord voor het account in te stellen typt u de volgende opdracht en druk op Enter:
net user Visitor *
Opmerking: Als dit een tijdelijk gastaccount is, hoeft u geen wachtwoord in te stellen. Dat doet u door twee keer op de Enter toets drukken. Er wordt een leeg wachtwoord ingesteld.
- Typ de volgende opdracht om het nieuwe gebruikersaccount uit de groep Gebruikers te verwijderen en druk op Enter:
net localgroup users Visitor /delete
- Om het nieuwe gebruikersaccount toe te voegen aan de gebruikersgroep typt u de volgende opdracht Gasten en druk op Enter:
net localgroup Guests /add
Zodra u de stappen hebt voltooid, verschijnt het account op het aanmeldscherm en kan iedereen het gebruiken met het toegewezen wachtwoord.
Windows 10 Gastaccount aanmaken met PowerShell
Volg deze stappen om een gastaccount met PowerShell-opdrachten in Windows 10 te maken:
- Open het Startmenu.
- Zoek naar PowerShell, en klik op de app om deze te openen met de optie Als administrator uitvoeren.
- Typ de volgende opdracht om een wachtwoord te maken en druk op Enter:
$GuestPassword = Read-Host -AsSecureString
- Maak het accountwachtwoord aan met de knipperende cursor.
- Typ de volgende opdracht om een nieuw account aan te maken en druk op Enter:
$New-LocalUser "Visitor" -Password $GuestPassword
- Typ de volgende opdracht om het account toe te voegen aan de groep Gasten en druk op Enter:
$Add-LocalGroupMember -Group "Guests" -Member "Visitor"
Nadat u de stappen hebt voltooid, maakt PowerShell een gastaccount aan, zodat u het apparaat met andere mensen kunt delen.
Deze stappen zijn bedoeld om een account in te stellen om een apparaat tijdelijk te delen met bezoekers. Als u een apparaat permanent wilt delen, wordt aanbevolen om een standaardaccount te maken voor elke gebruiker met een Microsoft-account of offline-account.