Essentiële Zaken Na Installatie Windows 11

Na de installatie van Windows 11 beginnen veel gebruikers het systeem te gebruiken. Men vergeet echter enkele belangrijke standaardinstellingen te controleren. Hoewel het besturingssysteem direct werkt, kan het overslaan van deze enkele initiële configuraties leiden tot prestatieproblemen. Maar ook privacy problemen of zelfs problemen op het moment dat u het systeem wilt herstellen als er op een moment iets misgaat.

Enkele van de meest over het hoofd geziene instellingen zijn onder meer het inschakelen van Systeemherstel, het begrijpen van BitLocker-herstelsleutels, het aanpassen van enkele basisvoorkeuren voor energiebeheer en privacy, het controleren of stuurprogramma’s correct zijn geïnstalleerd en het instellen van regelmatige back-ups.

Hoewel het misschien slechts kleine aanpassingen lijken, zijn het in werkelijkheid essentiële stappen die u kunnen helpen uw gegevens te beschermen, de stabiliteit te waarborgen en ervoor te zorgen dat uw computer werkt zoals u verwacht.

In dit Windows 11 artikel laten we u een aantal instellingen zien die vaak door gebruikers worden genegeerd. Echter die onderdeel zouden één van de eerste instellingen moeten zijn na de installatie van Windows 11.

Dit zijn de configuraties die u regelmatig moet controleren nadat u Windows 11 hebt ingesteld om mogelijke problemen te voorkomen en een soepelere ervaring te garanderen.

Systeemherstel is een functie waarmee u de systeembestanden, geïnstalleerde apps, het register en de systeeminstellingen van uw computer kunt terugzetten. Daarvoor kunt u een tijdstip en datum selecteren om met behulp van herstelpunten.

Deze functie is bedoeld als hulpmiddel bij het oplossen van problemen die u met Systeemherstel kunt oplossen. Soms zijn die veroorzaakt door recente software installaties, stuurprogramma updates of wijzigingen in de systeemconfiguratie. Zonder gevolgen voor uw gegevens kunt u Systeemherstel gebruiken.

Systeemherstel is echter standaard uitgeschakeld en de meeste gebruikers weten dit pas wanneer ze de functie nodig hebben. Het is vaak te laat als ze erachter komen dat de functie niet is ingeschakeld.

Om Systeemherstel op uw computer in te schakelen, volgt u deze stappen:

  1. Open het StartMenu.
  2. Zoek naar Herstelpunt maken en klik op het tabblad Systeemeigenschappen.
  3. Selecteer het hoofdstation Systeem, dat is station C, onder het gedeelte Beschermingsinstellingen.
  4. Klik op de knop Configureren .
Systeemeigenschappen
  1. Gebruik de optie Systeembeveiliging inschakelen.
Inschakelen En Schijf Groote
  1. Zet de schuifregelaar Max. gebruik op de hoeveelheid ruimte dat het systeem moet reserveren voor het opslaan van herstelpunten.
  2. Vervolgens klikt u op de knop Toepassen.
  3. Tenslotte klikt u op de knop OK.

Zodra u de stappen hebt voltooid, maakt de functie automatisch een herstelpunt aan wanneer u systeemupdates toepast of specifieke wijzigingen doorvoert. Het is belangrijk om te weten dat dit geen back-up oplossing is. Het is slechts een hulpmiddel om wijzigingen in de instellingen ongedaan te maken.

Er is door Softwaregeek een uitgebreid artikel geschreven met alles wat u nodig hebt om Systeemherstel in Windows 11 te configureren, zodat u meer over deze functie te weten kunt komen.

Vanaf Windows 11 versie 24H2 schakelt het besturingssysteem BitLocker automatisch in bij nieuwe installaties.

Hoewel schijfversleuteling essentieel is voor de bescherming van uw gegevens, lopen veel gebruikers vast tijdens het opstarten van hun systeem wanneer er een probleem optreedt. Dat komt omdat zij zich niet realiseren dat er een herstelsleutel nodig is om het apparaat te ontgrendelen. Het grootste probleem is echter dat ze niet weten waar ze de sleutel kunnen vinden.

Windows 11 maakt, als u het besturingssysteem met een Microsoft-account hebt ingesteld, automatisch een back-up van de herstelsleutel in uw online account. Daarom is het belangrijk om te weten hoe u de herstelsleutel kunt ophalen voordat het te laat is.

Volg deze stappen om uw BitLocker-herstelsleutel te vinden:

  1. Open uw Microsoft-account .
  2. Meld u aan met uw accountgegevens.
  3. Zoek de herstelsleutel van uw computer in de lijst aan de hand van de informatie onder Apparaatnaam.
  4. Maak een afdruk van de Herstelsleutel en bewaar deze op een veilige plaats.
Bitlocker herstelsleutel

Zodra u de stappen hebt voltooid, kopieert u de gegevens van de Apparaatnaam, Sleutel-ID en Herstelsleutel naar een veilige locatie. Mocht uw computer vastlopen tijdens de eerste keer opstarten, vul dan de Sleutel-ID in op het opstartscherm. Dit is te vergelijken met de ID die u uit uw account hebt opgehaald om het apparaat te ontgrendelen.

Veel gebruikers negeren het aanpassen van de energie-instellingen na de installatie van Windows 11. Dit kan ertoe leiden dat de computer niet goed presteert en er andere onverwachte problemen optreden, zoals het uitschakelen van het scherm of het overschakelen naar de slaapstand vlak nadat u uw computer hebt verlaten.

Als u wilt dat uw apparaat zich gedraagt ​​zoals u dat wilt, volgt u deze stappen:

  1. Open de app Instellingen.
  2. Eerst klikt u op Systeem.
  3. Vervolgens klikt u aan de rechterkant op Aan/uit.
Aanuit
  1. Hierna klikt u op Energiemodus.
  2. Vervolgens selecteert u Beste prestaties voor het beste resultaat. Indien u een laptop gebruikt maakt u ook een keuze voor Aangesloten en Op batterij.
Energiemodus
  1. Hierna klikt u op Time-outs voor scherm en slaapstand.
  2. Stel vervolgens de timers voor de instellingen Aangesloten en Op batterij in. Zodat uw scherm automatisch wordt uitgeschakeld en het apparaat in de slaapstand gaat.
Stroomnet

Nadat u de stappen hebt voltooid, worden de nieuwe energieconfiguraties op de computer toegepast.

Windows 11 verzamelt standaard een behoorlijke hoeveelheid diagnostische en gebruiksgegevens. Het creëert ook een unieke advertentie-ID voor gepersonaliseerde advertenties tijdens de hele ervaring en registreert onder andere de fysieke locatie van uw apparaat in de cloud.

Na een schone installatie of het instellen van een nieuw apparaat, raad ik altijd aan om minstens één van de systeeminstellingen te wijzigen voor een meer privé-ervaring.

Om de privacyinstellingen in Windows 11 te wijzigen, volgt u deze stappen:

  1. Open de app Instellingen.
  2. Eerst klikt u op Privacy en beveiliging.
  3. Vervolgens klikt u aan de rechterkant op Mijn apparaten zoeken.
Mijn Apparaten Zoeken
  1. Zet de  schakelaar Mijn apparaten zoeken uit.
Mijn Apparaten Zoeken Uit
  1. In het broodkruimelpad klikt u op Privacy en beveiliging.
  2. Aan de rechterkant klikt u op Aanbevelingen en aanbiedingen.Aanbevelingen En Aanbiedingen
  3. Zet de schakelaar Gepersonaliseerde aanbiedingen uit.
  4. Ook de schakelaar Reclame-id zet u uit.
Aanbiedingen
  1. Vervolgens klikt u opnieuw op Privacy en beveiliging in het broodkruimelpad.
  2. Aan de rechterkant klikt u op Diagnostische gegevens en feedback.
  3. Onder de instelling Diagnostische gegevens zet u de schakelaar Optionele diagnostische gegevens verzenden uit.
Diagnostische Gegevens En Feedback
  1. Schakel de schakelaar Handschrift en typen verbeteren uit.
  2. Vervolgens klikt u op Diagnostische gegevens verwijderen.
  3. Tenslotte klikt u op de knop Verwijderen.

Zodra u deze stappen hebt voltooid, minimaliseert u de hoeveelheid gegevens die uw computer naar Microsoft verzendt. Houd er echter rekening mee dat, ongeacht hoeveel instellingen u uitschakelt, het apparaat altijd een bepaalde hoeveelheid informatie naar het bedrijf zal verzenden.

Soms vergeten veel gebruikers na een nieuwe installatie de instellingen te wijzigen omdat de computer wel toegang heeft tot internet en het toetsenbord, de muis, de webcam en de luidsprekers werken. Dit komt doordat er drivers ontbreken op het apparaat.

Ook al lijkt de computer goed te werken, toch lukt het vaak niet dat het besturingssysteem de juiste drivers installeert voor onderdelen als moederbordchipsets en USB-controllers.

Na de installatie is het belangrijk om te controleren en te bevestigen dat de stuurprogramma’s correct zijn geïnstalleerd.

Volg deze stappen om te controleren welke stuurprogramma’s op uw computer zijn geïnstalleerd:

  1. Open het StartMenu.
  2. Zoek naar Apparaatbeheer en klik erop om de app te openen.
  3. Controleer of er geen componenten zijn gemarkeerd als onbekend en of er geen geel uitroepteken of rood markeringspunt op staat.
Apparaatbeheer

Een onbekend apparaat betekent letterlijk dat het besturingssysteem het hardware onderdeel dat op uw computer is aangesloten, niet kan identificeren.

Met een geel uitroepteken, de meest voorkomende en belangrijkste indicator, is een probleem met het stuurprogramma. Het betekent dat het systeem een ​​probleem met het apparaat heeft geïdentificeerd.

Ten slotte betekent een rode X meestal dat het apparaat is uitgeschakeld. Het is handmatig uitgeschakeld in Apparaatbeheer of uitgeschakeld vanwege een systeembeleid. Een uitgeschakeld apparaat werkt niet.

Gebruik deze stappen om stuurprogramma’s op Windows 11 te downloaden en te installeren:

  1. Open de app Instellingen.
  2. Eerst klikt u op Windows Update.
  3. Aan de rechterkant klikt u vervolgens op Geavanceerde opties.
Geavanceerde Opties
  1. Hierna klikt u op Optionele updates.
Optionele Updates
  1. Vervolgens klikt u op Stuurprogramma-updates.
  2. Selecteer de drivers die u wilt bijwerken.
  3. Tenslotte klikt u op de knop Downloaden en installeren.
Optionele Updates

Nadat u de stappen hebt voltooid, worden de drivers gedownload en op uw computer geïnstalleerd.

Als het systeem de vereiste stuurprogramma’s niet kan vinden, lees dan Werk Windows stuurprogramma’s correct bij.

Zodra de installatie van Windows 11 is voltooid, moet u direct een back-up van uw systeem maken voor het geval er iets misgaat en u uw computer of afzonderlijke bestanden moet herstellen van onbedoelde verwijdering.

U hoort vaak over het maken van een systeemkopieback-up, maar dit is doorgaans een tijdelijke oplossing, omdat deze functie alleen uw instellingen en bestanden sinds de laatste back-up beschermt.

De oplossing beschermt uw systeem, maar kan bijvoorbeeld worden gebruikt bij het upgraden naar een nieuwe versie van het besturingssysteem, het vervangen van de harde schijf of het doorvoeren van andere belangrijke wijzigingen in het systeem.

Als u uw instellingen en gegevens veilig wilt houden, negeren veel gebruikers de oude functie Back-up maken en herstellen waarmee in de normale basisfuncties automatisch back-ups worden gemaakt.

Om een ​​dagelijkse back-up van uw computer en bestanden te maken, sluit u een externe schijf met voldoende ruimte aan en volgt u deze instructies:

  1. Open het StartMenu.
  2. Ga naar het Configuratiescherm.
  3. Vervolgens klikt u op Systeem en beveiliging.
  4. Hierna klikt u op Back-up maken en herstellen (Windows 7).
Essentiële Zaken Na Installatie Windows 11 | Softwaregeeknl
  1. Gebruik dan op de optie Back-up instellen door erop te klikken.
Backup Instellen
  1. Zet de back-up op een externe opslag.
  2. Vervolgens klikt u op de knop Volgende.
Opslag Locatie Selecteren
  1. Gebruik de optie Zelf bepalen.
  2. Hierna klikt u opnieuw op de knop Volgende.
Maken Van Back up Zelf Bepalen
  1. Geef aan welke mappen en bestanden u in de back-up wilt opnemen in Gegevensbestanden en Computer.
  2. Selecteer de optie om een ​​systeemkopie van de schijven mee te sturen.
  3. Vervolgens klikt u op de knop Volgende.
Selecteer Mappen
  1. Tenslotte klikt u op de knop Instellingen opslaan en back-up uitvoeren.
Start De Back up

Als u de standaardinstellingen blijft gebruiken, voert het systeem de back-up wekelijks uit, op zondag om 19:00 uur. U kunt echter ook de planningsoptie gebruiken om elke dag op een specifiek tijdstip een nieuwe incrementele back-up uit te voeren.