Google heeft plannen om te stoppen met zogeheten tracking cookies. Het bedrijf kondigt aan dat het (nog) geen alternatieven heeft ontwikkelt om het surfgedrag van gebruikers te kunnen volgen.

Advertentie cookies, tracking cookies, derde partij cookies: ze zijn allemaal het zelfde. Ze zijn bedoeld om gebruikers te kunnen volgen bij hun tocht over het internet en hen gerichte advertenties voor te schotelen.

Wordt u ook wekenlang doodgegooid met thermoskan reclames nadat u er een hebt aangeschaft via de site van Coolblue? Allemaal het werk van derde partij cookies. Deze cookies zijn al jaren voor veel gebruikers een doorn in het oog.

Ook Google Chrome heeft aangekondigd de komende twee jaar afscheid te nemen van de tracking cookies van derden. Maar zal in tegenstelling tot bijvoorbeeld Firefox of Safari deze stap geleidelijk doen. Safari, de browser van Apple, en Firefox doen dat overigens nu al niet. Wat Microsoft Edge gaat doen is, bij publicatie van dit bericht, niet duidelijk.

We worden niet meer gevolgd

Tracking cookies zijn duidelijk op hun retour. Dat Google ze straks niet meer ondersteunt is daarom geen nieuws. Maar de belofte geen alternatieve volgmethodes te bedenken of ondersteunen is nieuw.

Zoals eerder beschreven zal Google de stap niet in één keer maken, maar uitsmeren over een periode van twee jaar.  Toch zal er, volgens bronnen, in deze periode worden gekeken naar een vervangend alternatief.

Niet direct

Gebruikers eisen meer privacy, inclusief transparantie en controle over hoe hun gegevens worden gebruikt. Het is duidelijk dat het web ecosysteem moet evolueren om aan deze eisen te voldoen. Sommige browsers hebben op deze zorgen gereageerd door van de ene op de andere dag cookies van derden te blokkeren, maar wij geloven dat dit onbedoelde gevolgen heeft die zowel gebruikers als het web ecosysteem negatief kunnen beïnvloeden.

zo schrijft Schuh

Meer privacy?

Google is dus bezig om privacy vriendelijke alternatieven te realiseren. Zo is er een plan om in plaats van het volgen via het advertentienetwerk van een gebruiker, de interesses te gaan volgen. Op deze manier zou het ook voor adverteerders makkelijk moeten zijn om de advertenties bij de gewenste doelgroep met de juiste interesses te tonen.

Wel gegevens opslaan

Het is te prijzen dat Google volgmogelijkheden via surfgedrag blokkeert. Maar dat betekent niet dat het bedrijf stopt met het verzamelen van gebruikersgegevens. Via Gmail, Google Maps of Google Foto’s veel informatie binnen komt met waarde voor adverteerders. Daarvoor is het volgen van gebruikers niet nodig, Google hoeft al helemaal niet te weten wie u bent of waar u woont. Uw gedrag blijft, ook anoniem, een product dat veel geld waard is.

Pin It on Pinterest

Share This