Zo maakt u een automatische taak met Taakplanner in Windows 10 | SoftwareGeek.nl

Met Taakplanner kunt u veel taken in Windows 10 automatiseren, in dit Windows 10 artikel laten we u de stappen zien om uw eerste taak te maken en te plannen.

Op Windows 10 is Taakplanner een tool waarmee u vrijwel elke taak automatisch kunt maken en uitvoeren. Doorgaans gebruiken het systeem en bepaalde apps de planner om onderhoudstaken te automatiseren, zoals schijf defragmentatie, schijfopruiming en updates, maar iedereen kan deze gebruiken. Met deze ervaring kunt u toepassingen starten, opdrachten uitvoeren en scripts uitvoeren op een bepaalde dag en tijd, of u kunt ook taken activeren wanneer zich een specifieke gebeurtenis voordoet.

Taakplanner werkt de hele tijd om gebeurtenissen op uw computer bij te houden en voert de taak uit zodra deze aan de voorwaarde voldoen.

Wat gaan we doen

Of u nu de Taakplanner probeert te gebruiken om een ​​taak op een bepaald tijdstip uit te voeren of wanneer zich een gebeurtenis voordoet, u kunt een taak op ten minste twee verschillende manieren maken met behulp van de basis- en geavanceerde instellingen.

In dit Windows 10 artikel leiden we u door de stappen om aan de slag te gaan met de Taak planner om taken op uw apparaat te automatiseren.

  • Hoe kunt u een basistaak maken met Taakplanner
  • Hoe kunt u een geavanceerde taak maken met Taakplanner
  • Een taak uitvoeren, bewerken en verwijderen met Taakplanner

Hoe kunt u een basistaak maken met Taakplanner

Volg deze stappen om een ​​taak te maken met basisinstellingen in Windows 10:

  1. Open Start.
  2. Zoek naar Taakplanner en klik op het bovenste resultaat om de ervaring te openen.
  3. Klik met de rechtermuisknop op de tak “Taakplanner bibliotheek” en selecteer de optie Nieuwe map.
  • Typ een naam voor de map. Bijvoorbeeld MyTasks. Deze stap is geen vereiste, maar het is een aanbevolen stap om uw taken gescheiden te houden van de systeem- en app taken.
  • Klik op de OK knop.
  • Vouw de tak “Task Scheduler Library” uit en selecteer de map Mijn Taken.
  • Klik op het menu Actie.
  • Selecteer de optie Basistaak maken.
  • Typ in het veld “Naam” een korte beschrijvende naam voor de taak. Bijvoorbeeld Kladblok starter.
  • (Optioneel) Maak in het veld “Beschrijving” een beschrijving voor de taak.
  • Klik op de knop Volgende.
  • Selecteer de optie Maandelijks.

Triggers

Met Taakplanner kunt u kiezen uit een aantal triggers, ook op een specifieke datum, tijdens het opstarten of wanneer u of een bepaalde gebruiker zich aanmeldt. Afhankelijk van uw vereisten, moet u aanvullende parameters configureren. In dit geval selecteren we de optie om elke maand een taak uit te voeren.

  1. Klik op de knop Volgende.
  2. Specificeer met behulp van de “Start” instellingen, Datum en tijd, wanneer de taak moet beginnen en de tijd; erg belangrijk.
  3. Gebruik het vervolgkeuzemenu “Maandelijks” voor de maanden van het jaar waarin u de taak wilt uitvoeren.
  • Gebruik het vervolgkeuzemenu “Dagen” of “Op” om de dagen op te geven waarop de taak zal worden uitgevoerd.

Tip: het gebruik van de instelling “Op” is wellicht de beste optie als u van plan bent een taak op een specifieke dag van de week uit te voeren.

  • Klik op de knop Volgende.
  • Selecteer de optie Een programma starten om een ​​app te starten, een opdracht uit te voeren of een scriptbestand uit te voeren.

E-mail (afgeschaft)

U kunt de optie Een e-mail verzenden of een bericht weergeven (afgeschaft) selecteren, maar dit zijn verouderde functies, wat betekent dat ze wel of niet werken omdat Microsoft ze niet langer onderhoudt.

  • Een e-mail verzenden: activeert een e-mailmelding met een aangepast bericht volgens schema, maar er moet een e-mailserver worden gespecificeerd om te werken.
    • Een bericht weergeven: hiermee kan een tekstbericht volgens schema op het scherm worden weergegeven.
  • Geef in het veld “Programma / script” het pad voor de toepassing op.

Tip: als u het pad van de app niet kent, klikt u op de knop Bladeren om deze te zoeken.

  • (Optioneel) In het veld “Parameters toevoegen” kunt u argumenten opgeven om de taak met speciale instructies uit te voeren.
  • (Optioneel) Geef in het veld “Beginnen in” de map op waarin het programma wordt gestart. Meestal kunt u deze instelling leeg laten.
  • Klik op de knop Voltooien.

Nadat u de stappen heeft voltooid, wordt de taak opgeslagen en wordt deze automatisch uitgevoerd volgens het door u opgegeven schema.

Hoe kunt u een geavanceerde taak maken met Taakplanner

Volg deze stappen om een ​​taak te maken met geavanceerde instellingen met behulp van de Taakplanner:

  1. Open Start.
  2. Zoek naar Taakplanner, klik op het bovenste resultaat om de ervaring te openen.
  3. Klik met de rechtermuisknop op de tak “Taakplanner bibliotheek” en selecteer de optie Nieuwe map.
  • Typ een naam voor de map. Bijvoorbeeld Mijn TakenDeze stap is geen vereiste, maar het is een aanbevolen stap om uw taken gescheiden te houden van de systeem en app taken.
  • Klik op de OK knop.
  • Vouw de tak “Task Scheduler Bibliotheek” uit en selecteer de map Mijn Taken.
  • Klik op het menu Actie.
  • Selecteer de optie Taak maken.
  • Typ in het veld “Naam” een korte beschrijvende naam voor de taak. Bijvoorbeeld PowerShell Script.
  • (Optioneel) Maak in het veld “Beschrijving” een beschrijving voor de taak.
  • In het gedeelte “Beveiligingsopties” kunt u configureren welk beheerdersaccount de taak kan uitvoeren.

Bevoegdheden

Tip: als u een account gebruikt met beheerdersrechten, zou de standaardgebruiker in orde moeten zijn. Als u een opdrachtprompt of PowerShell opdracht uitvoert, kunt u de optie Uitvoeren, ongeacht of de gebruiker is aangemeld of niet, selecteer dit om te voorkomen dat het opdrachtvenster wordt weergegeven wanneer de taak automatisch wordt uitgevoerd, omdat het waarschijnlijk is dat het gebruik van de optie Verborgen niet zal werken.

  1. (Optioneel) Als de taak verhoogde bevoegdheden vereist, vinkt u de optie Uitvoeren met hoogste bevoegdheden aan.
  2. De instellingen voor “Configureren voor” moeten met rust worden gelaten, tenzij u een andere compatibiliteitsoptie moet gebruiken.
  3. Klik op het tabblad Triggers .
  4. Klik op de knop Nieuw .
  5. Gebruik het vervolgkeuzemenu “Start deze taak” om een ​​van de vele triggers te selecteren, waaronder “Gepland”, “Bij opstarten”, “Ontgrendelen op werkstation” en vele andere. Selecteer voor dit voorbeeld de optie gepland .
  6. Specificeer met behulp van de “Start” -instellingen wanneer de taak moet beginnen en de tijd; erg belangrijk.
  7. Selecteer de optie Maandelijks aan de linkerkant.
  8. Gebruik het vervolgkeuzemenu “Maanden” om de maanden te selecteren waarin de taak wordt uitgevoerd.
  • Gebruik het vervolgkeuzemenu “Dagen” of “Op” om de dagen op te geven waarop de taak zal worden uitgevoerd.
  • (Optioneel) In het gedeelte ‘Geavanceerde instellingen’ kunt u opties selecteren om een ​​taak uit te stellen, te herhalen, te stoppen en te laten vervallen. De optie Ingeschakeld is standaard aangevinkt. Meestal wilt u deze instellingen alleen wijzigen als dit nodig is.
  • Klik op de OK knop.
  • Klik op het tabblad Actie.
  • Klik op de knop Nieuw.
  • Gebruik het vervolgkeuzemenu “Actie” en selecteer de optie Een programma starten.

U kunt nog steeds de optie Stuur een e-mail of Toon een bericht gebruiken, maar dit zijn verouderde functies (afgeschaft), wat betekent dat ze wel of niet werken omdat Microsoft ze niet langer onderhoudt.

  • Geef onder het gedeelte “Instellingen” in het veld “Programma / script” het pad voor de toepassing op. Bijvoorbeeld: powershell.exe.

Tip: als u de locatie van de app niet kent, klikt u op de knop Bladeren om deze te zoeken. Als het een bekende toepassing is, zoals PowerShell of Command Prompt, hoeft u alleen de bestandsnaam op te geven.

  • (Optioneel) In het veld “Parameters toevoegen” kunt u parameters opgeven om de taak met speciale instructies uit te voeren. Bijvoorbeeld: -NoExit -ExecutionPolicy Bypass C:\PATH\TO\SCRIPT\first_script.ps1.

Powershell

Met behulp van de opdracht “powershell.exe” en het bovenstaande parameter, wordt het script met de naam “first_script.ps1” uitgevoerd. Het argument “-ExecutionPolicy Bypass” zorgt ervoor dat het script met succes wordt uitgevoerd en het “-NoExit” -argument voorkomt dat het venster wordt gesloten nadat het script is uitgevoerd.

  • (Optioneel) Geef in het veld “Starten in” de map op waarin het programma wordt gestart. Meestal kunt u deze instelling leeg laten.
  • Klik op de OK knop.
  • Klik op het tabblad Voorwaarden.
  • (Optioneel) Het tabblad “Voorwaarden” bevat instellingen die werken in combinatie met de instellingen “Triggers” om te bepalen wanneer de taak moet worden uitgevoerd. (Als u een eenvoudige taak maakt, hoeft u deze instellingen niet te wijzigen. U wilt er echter zeker van zijn dat de energie instellingen zijn geconfigureerd volgens uw vereisten.
  • Klik op de OK knop.
  • Klik op de app Instellingen.
  • (Optioneel) De app “Instellingen” bevat aanvullende opties die rechtstreeks van invloed zijn op het gedrag van de taak. Het is niet verplicht om deze instellingen te wijzigen, maar het is een goed idee om de volgende opties te controleren:
    • Voer de taak zo snel mogelijk uit nadat een geplande start is gemist.
    • Als de taak mislukt, herstart dan elke. Gebruik deze optie met de standaardselecties.
  • Klik op de OK knop.

Verifieer na het voltooien van de stappen met uw accountreferenties, waarna de taak automatisch volgens planning of evenement wordt uitgevoerd met behulp van de opgegeven instellingen.

Een taak uitvoeren, bewerken en verwijderen met Taakplanner

Nadat u de taak heeft gemaakt, kunt u deze stappen gebruiken om deze te bekijken, af te sluiten of op aanvraag uit te voeren:

  1. Open Start.
  2. Zoek naar Taakplanner, klik op het bovenste resultaat om de ervaring te openen.
  3. Vouw de tak Taakplanner bibliotheek uit.
  4. Selecteer de map met uw taken.
  5. Om een ​​taak op aanvraag uit te voeren, klikt u er met de rechtermuisknop op en selecteert u de optie Uitvoeren.
  6. Om een ​​taak te bewerken, klikt u er met de rechtermuisknop op en selecteert u de opties voor Eigenschappen.
  7. Om een ​​taak te verwijderen, klikt u er met de rechtermuisknop op en selecteert u de optie Verwijderen.

Op de pagina kunt u ook al uw taken zien met informatie, zoals de triggers, wanneer de taak voor het laatst is uitgevoerd en wanneer deze de volgende keer wordt uitgevoerd.

Ten slotte

U kunt ook altijd de taak selecteren en het deelvenster Acties aan de rechterkant gebruiken om snel acties uit te voeren, zoals de taak uitvoeren, beëindigen, uitschakelen en bewerken.

Hoewel we ons in dit artikel concentreren op Windows 10, bestaat de Taakplanner al veel langer dan Windows 10, wat betekent dat u dezelfde instructies kunt gebruiken in Windows 8.1, Windows 7 en oudere versies.

Pin It on Pinterest

Share This